FORUM

Elbilen blir mer mobil

Men vi ligger etter på effektiv ladeinfrastruktur, skriver Stian Reite i ABB.

Elbil: Hurtigladestasjoner, som denne på Stord, er med på å gjøre visjonen om en tilnærmet utslippsfri bilpark realistisk.   foto: ABB
Elbil: Hurtigladestasjoner, som denne på Stord, er med på å gjøre visjonen om en tilnærmet utslippsfri bilpark realistisk. foto: ABB
22. jan. 2013 - 09:52
  • Av Stian Reite, Smart Community Manager, ABB

I Oslo skal antallet ladestasjoner for elbiler dobles i 2013. Dette er selvsagt bra, men det er først og fremst hurtigladestasjoner rundt og mellom byene som gjør elbilen anvendelig til mer enn matpakkekjøring.

En av de store politiske utfordringene i dag er å sikre gode og miljøvennlige transportløsninger i storbyene.

Elbil som løsning

Elbil er en opplagt del av løsningen på denne utfordringen, og suksessen som disse bilene har hatt de siste årene er svært gledelig. I dag er den sterkt voksende elbilparken her i landet først og fremst nummer to biler som kun brukes til småturer og kjøring til og fra jobb.

En relevant utfordring er hvordan vi kan gjøre elbiler med dagens noe begrensede batterikapasitet mer mobile.

Som teknologileverandør av kraftprodukter er ABB sterkt involvert i utbygging av samfunnskritisk infrastruktur.

Tilgang på rask lading gir i praksis elbilen ubegrenset rekkevidde. Sammen med utviklingen der elbilene har blitt større og mer komfortable for flere personer, får disse bilene dermed helt nye bruksmuligheter.

Til pendling

Om politikerne tar grep og legger til rette for hurtigladestasjoner mellom og rundt byene, kan man bruke elbilen til langpendling. Også kjøring til hytta og lengre turer med elbil blir mulig.

Batteriet kan man lade når man likevel stanser for en kopp kaffe og en benstrekk. Kanskje kan hurtigladestasjoner også bli et konkurransefortrinn for sentrumsbutikker på steder med stor handelslekkasje.

Ifølge gronnbil.no er det nå rundt 3600 ordinære ladestasjoner i Norge, samtidig er det kun knapt 50 hurtigladestasjoner. Det er vel og bra at nye ladepunkter bygges der folk bor og jobber, men det er hurtigladestasjoner som gjør visjonen om en tilnærmet utslippsfri bilpark realistisk.

Oslo vil i løpet av de neste 20 årene ha mer enn 800 000 innbyggere. De bynære områdene vil omfatte mer enn to millioner innbyggere, mange av dem pendlere i regionen. Disse blir ikke bare matpakkekjørere, men har også behov for bil på fritiden. Det er fullt mulig å legge til rette for at denne kjøringen skjer med elbil.

Dårlig luft

En gjennomgang av de ulike storbyenes budsjetter viser at det kun er i Oslo at flere ladestasjoner løftes frem som et viktig satsingsfelt i samferdselspolitikken. Dette er positivt, men det er hurtigladestasjoner kommunen bør legge opp til å bygge. Kortere ladetid betyr at flere kan benytte ladepunktet.

En by som Bergen har de siste vintrene vært så rammet av dårlig luftkvalitet at byrådet har vært nødt til å sette i verk begrensninger på privatbilismen.

Her har man sett at en bedre tilrettelegging for elbiler vil gjøre det mulig for flere å kjøre miljøvennlig. Det burde være et opplagt bedre valg å ha en ambisiøs plan for hurtigladestasjoner enn å legge kriseplaner for hva man gjør når luften blir for dårlig.

Kommunene i Norge og særlig storbyene burde derfor ha som felles målsetning å øke antallet hurtigladestasjoner betydelig. Vi har sett en svært gledelig utvikling i antallet elbiler men vi ligger etter i å bygge en effektiv ladeinfrastruktur for disse.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.