TERRENGVOGN: For å gi tyske soldater en best mulig beskyttelse ved transport i Natos innsatsområder rundt om i verden, har Bundeswehr akkurat bestilt 157 MAN SX. Dreiemoment 1600 Nm, effekt på 326 kW/440 hk og trekk på alle hjul gjør kjempen til rene fjellgeita. (Bilde: MAN)

Ekstremt panserkjøretøy

  • nyeteknologier

For å gi tyske soldater en best mulig beskyttelse ved transport i Natos innsatsområder rundt om i verden, har Bundeswehr akkurat bestilt 157 MAN SX.

Eksplosjoner

Lastebilene har pansret førerhus som beskytter mot miner og beskytning.

Bilene er ellers utstyrt for å transportere vekselplan og ISO-containere med inntil 16 tonns totalvekt.

Ekstreme egenskaper

De fire-akslede bilene har en spesiell konstruksjon med svært vristiv ramme og kraftige skrufjærer med lang fjæringsvei.

De har svært gode terrengegenskaper og kan vade i dyp på 1,5 meter, klatre opp 60 prosent stigning, forsere bakker med sidehelling 40 prosent, og kjøre opp og ned trapper eller terrenghindere med 60 cm høye avsatser.

Jet-bensin

Bilene har seks-sylindrede Euro 4 Common Rail-motorer på 440 hk fra MAN D20-serien.

Motorene er modifisert for å kunne kjøre på flydrivstoff (jet fuel) om det er problemer med dieselforsyningen.

I drivlinjen sitter en automatgirkasse som er velegnet både på vei og i terreng. Hva stasen koster? Sikkert mer enn en luksusbuss...