Politiet fikk mandag formiddag melding om en eksplosjon ved oljeserviceselskapet Malm Orstad på Voll i Klepp. (Bilde: Scanpix)

Eksplosjon under test av Control Cutter

  • Industri

Metoden:

I beskrivelsen av kappeteknologien på selskapets nettsider, opplyses det at systemet består av to kniver, plassert motsatt av hverandre. De er laget i en spesiallegering som skal kunne kutte alle typer kjettinger og wirer. Systemet består også av et element med induktiv oppvarming av kjettingen. Oppvarmingsmetoden er kjent fra støpeindustrien. Kjettingen passerer gjennom en coil som varmer opp stålet induktivt til over 900 grader og høyere enn stålets smeltetemperatur. Knivene utløses med en tilstrekkelig kraft til å kappe stålet, selv uten å mykes ved oppvarming.

Control Cutter er utviklet i løpet av de siste tre årene for å kunne redde mannskap og båt i en krisesituasjon med ankerhåndteringsfartøy.

Det ble utført en funksjonstest av verktøyet da eksplosjonen skjedde.

– Vi er ikke kjent med ulykkesårsaken. Vi skal ha et møte med lederne nå snart, men det vil være opp til lensmannen og politiet i Klepp å granske ulykken, sier assisterende daglig leder ved Malm Orstad, Bjørnar Huru, til Tekniske Ukeblad.

Alle de 108 ansatte ved Malm Orstad ble evakuert etter eksplosjonen, ifølge Stavanger Aftenblad.

– Det er fem skadde personer i ulykken, men vi har ikke oversikt over skadeomfanget, sier Orstad.

KAPPER STÅL: Prinsippskisse av Control Cutter for nødkapping av ankerkjettinger og wirer om bord i ankerhåndteringsfartøy.
KAPPER STÅL: Prinsippskisse av Control Cutter for nødkapping av ankerkjettinger og wirer om bord i ankerhåndteringsfartøy. ControlCutter

Test på skip neste

Utviklingen av Control, Cutter var kommet så langt at verktøyet skulle plasseres om bord på DOFs ankerhåndteringsfartøy Skandi Vega i høst. Control Cutter vant tidligere i år andreplassen i DNB Nors innovasjonskonkurranse. Control Cutter ble også foreslått som kandidat til Årets ingeniørbragd i Teknisk Ukeblad, men kom ikke til finalen.

Ideen til verktøyet fikk Petter Birkeland etter ulykken med Bourbon Dolphin i 2007 der åtte mennesker omkom.

Han ble også inspirert av herjingene til orkanen Katarina i Mexicogolfen i 2005. Der ble flytende innretninger revet løs mens ankerkjettinger ble slept langs havbunnen og ødela rørledninger og subseainstallasjoner.

Kutter på sekunder

Control Cutter er utviklet for å kunne kappe alle typer wire eller ankerkjettinger på opp til 160 mm tykkelse i løpet av to sekunder. Control Cutter skal kunne aktiveres fra brua på skipet dersom det oppstår akutt fare ved håndtering av ankere eller flytende innretninger.

Verktøyet, som er tenkt fast montert som en del av skipets vanlige utstyr, kan utløses på to måter, enten elektrisk eller hydraulisk.

Birkeland opplyste tidligere i høst overfor Teknisk Ukeblad at verktøyet består av to uavhengige enheter, ett mekanisk og ett induktiv. Hver for seg skal de kunne kappe en ankerline opp til 160 millimeters ståltykkelse.

Birkeland opplyste at det er investert 22 millioner kroner i utviklingen av Control Cutter i løpet av tre år.

Prototypen ble testet ut og DNV-godkjent i mai 2010, ifølge Birkelands informasjon til TU.

TEST: Skandi Vega skulle installere første Control Cutter for fullskalatest om bord. Skipet er bygget ved STX Aukra med AH04 design. Skipet ble levert i fjor til DOF.
TEST: Skandi Vega skulle installere første Control Cutter for fullskalatest om bord. Skipet er bygget ved STX Aukra med AH04 design. Skipet ble levert i fjor til DOF. Harald M. Valderhaug

Bred støtte

Prosjektet er støttet av Statoil, Innovasjon Norge, og seks av Norges største ankerhåndteringsrederier, Bourbon, Havila, Farstad, Olympic, Møkster og DOF.

– Alle disse mener dette er den rette veien å gå for å skape en sikrere arbeidsplass for de ansatte, og ikke minst unngå store miljøkatastrofer, skrev Birkeland til TU.

Teknikken er beskyttet via to patenter, en fra 2008 og en fra 2010.