OFFSHORE

Eksemplariske Ormen Lange

Anders J. Steensen
29. aug. 2005 - 13:44
Vis mer

Nyhamna/Aukra: Veien fra Molde og ut til ferjeleiet på Hollingholmen for å komme ut til Aukra, er en typisk vestlandsvei, smal og svingete, men med en fantastisk utsikt for dem som sitter på.

Vel fremme ved ferjeleiet er det bare å slappe av, det går kun én ferje mellom fastlandet og Aukra, øya og kommunen med det samme navnet.

Ventetiden er likevel ikke lang, snart dukker ferjen MF Julsund opp. Ferjen er den eneste i Norge med Voith Schneider vertikaltstående propeller. Et system som gir maksimal manøvrerbarhet.

Ferjeturen tar knapt et kvarter. Vel fremme på Aukra møeter vi et typisk vestlandsk øysamfunn hvor bebyggelsen ligger i små landbyer.

Etter tre-fire kilometer like etter Statoil-stasjonen, langs en ikke altfor bred vei, peker skiltet til Nyhamna. Langs en enda smalere vei passeres øyas tidligere industrielle sentrum, Aker Yards verksted på Aukra.



Nytt landskap

Etter ytterligere et par kilometer blir veien bredere og landskapet åpner seg.

Vi skimter store boligrigger og over bakkekammen og til høyre ligger anlegget som skal sikre gassforsyniningen til Storbritannia i tre tiår, Ormen Lange-utbyggingen på Nyhamna.

Landskapet er fullstendig forandret. I stedet for knauser, søkk, myr og lyng er det planert ut et stort industriområde. Her skal prosessanleggene for Ormen Lange-utbyggingen ligge nedsenket i terrenget, slik at det nesten ikke blir synlig fra boligområdene på øya.



Alvorlig

Under arbeidet har Hydro lagt særlig vekt på å unngå skader. Det klarte de det første året på anlegget, med null fraværskader. Dessverre inntraff en alvorlig ulykke 28. juni i år. Da omkom en person under tetningsarbeid i en av fjellhallene. Ulykken er en alvorlig ripe i lakken for prosjektet. Den granskes nå av Petroleumstilsynet.



Størst i Norge

Totalt er over 2 millioner tonn masse flyttet under opparbeidingen av anleggsområdet. Nærmere 1000 personer har holdt på med arbeidene, som har vært det største anleggsarbeidet i Norge i 2004-2005.

Skanska har hatt kontrakten på infrastruktur, grunnarbeider, landfall for rørledning, fjellhaller, kaianlegg og fundamentering. Arbeidet har vært på fast pris. Kontraktsverdien er på om lag 1 milliard kroner.

Under anleggsperioden var 12 hjullastere, 25 gravemaskiner og 31 dumpere i sving for å håndtere masseforflytningene. Daglig forbruk av diesel ligger på rundt 30.000 liter. Som en del av leveransen inngår både boligrigg, kraftforsyning, vannforsyning, drenering og vannrensing.



Strøm fra stamnettet

Hele anlegget skal knyttes opp mot elektrisitetsnettet, tilsvarende det som er gjort på Troll-anlegget i Øygarden.

En viktig del av arbeidet er transformatorstasjonen, koplingsfeltene for 11 kV, 22 kV og 690 V.

For å hindre at nettet blir skjevlastet ved at reaktiv effekt strømmer tilbake i nettet, vil Hydro installere et større anlegg for å fjerne overharmoniske frekvenser og reaktiv effekt tilbake i nettet.



Virtuell prosjektering

Frem til høsten arbeides det på spreng med å få støpt fundamentene for prosessanlegget, som kommer om ikke alt or lenge. Da vil nærmere 2000 arbeidere og ingeniører stå klare for å installere anlegget som verksteder over hele Europa leverer utstyr til.

Selve designet og hovedansvaret for prosessanlegget har Aker Kværner Engineering.

Rundt 500 personer sitter i Oslo for å designe og foreta innkjøp, mens ytterligere 150 personer i India arbeider med konstruksjonen av anlegget. De sitter i et virtuelt nett med Aker Kværner på Lysaker.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.