SPILLEGLADE: Datastudentene måtte lære seg Flash for å utvikle "SIM Engineer-spill" for TU. Bak fra venstre: Øistein Erikson og Chris Andreas Qvigstad Danielson. Foran: Tayyeba Riaz og Richard Thevarajah. FOTO: ASBJØRN GOA (Bilde: Asbjørn Goa)

Eksamensspill for TU

Teknisk Ukeblad ønsker å inspirere og lokke unge mennesker inn i ingeniørenes rekker.

Det skal oppnås ved å legge ut fire ingeniørrelaterte spill på nettsidene.

Fire datastudenter på Høgskolen i Oslo (HiO) fikk oppgaven med å lage spillene.

Studentene er inne i tredje og siste år på dataingeniørstudiet ved HiO. Siste semester skal studentene blant annet levere en prosjektoppgave som utgjør fem av totalt 60 vekttall i studiet.

- Vi syntes dette virket veldig morsomt, spennende og utfordrende, sier Richard Thevarajah. De tre andre nikker samtykkende. Ideen bak spillene er å lage ingeniørrelaterte utfordringer som skal kunne løses uten å være fullt utlært og med et hav av lærebøker i fanget. Tvert imot skal det være både morsom, lærerikt og inspirerende.

Øistein Erikson er i gang med å lage et spill der det gjelder å bygge en bro. Brotype, materialvalg og dimensjoner er blant valgmulighetene ut fra visse, gitte kriterier. Pris spiller også inn. Humoristiske elementer kommer også, uten at Øistein vil røpe alt ennå.

Strøm og nett

Tayyeba Riaz lager et spill som skal vise at det elektriske anlegget i et hus ikke bør lages av amatører, mens Chris Andreas Qvigstad Danielson setter spillerne på datanettverksutfordringer.

Richard Thevarajah utvikler et spill om bygging av større hus og hvor ille det går ved å gjøre gale valg.

Studentene synes det er utfordrende å lage spillene - ikke bare rent datateknisk, men også fordi de involverer andre fagområder.

- Vi får heldigvis god hjelp fra faglærere som er spesialister på broer, bygg og elektro, sier Richard.

Spillene utvikles med Macromedia Flash, som ingen av studentene hadde brukt tidligere. Oppgavene skal leveres inn i mai, og vil bli lagt ut på tu.no så snart de er ferdige.

TU innledet samarbeidet med HiO i fjor høst. Det jobbes også med å utvikle interaktive matematikkoppgaver og andre tester som kan få unge interessert i realfag og tekniske studier.