Lockheed Martins hybridluftskip designes for å frakte 21 tonn og 19 passasjerer over en distanse på 1400 nautiske mil. (Bilde: Lockheed Martin)

LUFTSKIP

Edderkopp-robot skal sikre at «lufta» ikke går ut av ballongen

Viktig for gryende luftskipinteresse.

Luftskip, eller aerostater, kan igjen komme til å brukes i lufttransport. Lockheed Martin har utviklet sitt hybridluftskip, LMH-1, som skal leveres til britiske Straightline Aviation i 2018.

Produktet kommersialiseres via selskapet Hybrid Enterprises. De har kontrakt på 12 skip, til en verdi av fire milliarder kroner.

At det er hybrid vil si at luftskipet får løft fra fire styrbare propeller i tillegg til helium i skroget.

En «ny» type lufttransport vil imidlertid kreve nye vedlikeholdsrutiner. Et åpenbart problem med et luftskip er at helium vil kunne lekke ut av «ballongen».

Særlig om hullene er så små at de er vanskelig å få øye på.

Halverer inspeksjonstiden

Derfor har Lockheed Martin Skunk Works, avdelingen som jobber med konseptet, utviklet en metode.

Vanligvis må man manuelt undersøke skroget for hull ved å gå over med lys og lykter.

Deretter må hullene tettes for hånd. Det er ingen liten oppgave, med tanke på at LMH-1 har en skrogoverflate på over 7400 kvadratmeter. Dette kan ta ti dager.

Nå har de utviklet en edderkopprobot som leter etter små hull og lapper dem automatisk. Denne beveger seg systematisk over skroget, evaluerer skader, og reparerer dem om nødvendig, skriver IEEE Spectrum.

Teknologien reduserer inspeksjonstiden til mindre enn fem dager.

Roboten SPIDER skanner overflaten for små hull hvor helium kan lekke ut.
Roboten SPIDER skanner overflaten for små hull hvor helium kan lekke ut. Foto: Lockheed Martin

Magnetisk klatremaskin

Den klamrer seg imidlertid ikke fast med egne bein. På innsiden av skroget er robotens andre del, og delene holdes magnetisk sammen.

Den ene halvdelen lyser over materialet, mens den andre oppdager eventuelle hull.

Problemet med små hull henger sammen med at heliumatomet er svært lite. Det siver dermed raskt ut av skroget.

Hullene kan være små små at de er vanskelige å få øye på, forteller luftskipingeniør Ben Szpak hos Lockheed Martin til IEEE Spectrum.

Inspeksjonsrobotkonseptet har vært under utvikling siden den første prototypen ble vist frem i 2006. I første omgang skal den brukes til å inspisere luftskip når de ferdigstilles.

Når et hull er oppdaget, vil roboten lappe det på egen hånd.
Når et hull er oppdaget, vil roboten lappe det på egen hånd. Foto: Lockheed Martin

Inspeksjoner i lufta på sikt

Lockheed Martin jobber også med å utvikle roboten slik at den kan gjennomføre inspeksjon mens luftskipet er i lufta. 

Luftskip er igjen på luftfartindustriens lepper, etter at flere slike konsepter har blitt introdusert de siste årene.

Northrop Grumman utviklet et overvåkningsskip til den amerikanske hæren, basert på en modell fra britiske Hybrid Air Vehicles. Dette prosjektet ble imidlertid skrinlagt i 2013.

Hybrid Air Vehicles har imidlertid fortsatt å utvikle det aktuelle luftskipet til sivile formål.

En testflygning med prototypen P-791.
En testflygning med prototypen P-791. Foto: Lockheed Martin

Kan frakte tung last enklere

En fordel med slike luftskip er at de kan frakte tung last relativt billig. LMH-1 kan frakte en nyttelast på 21 tonn i et 170 kubikkmeters lasterom, i tillegg til 19 passasjerer.

Luftkipet trenger ikke den tradisjonelle infrastrukturen et transportfly som Lockheed Martins C-130J Super Hercules krever. Dette flyet har tilsvarende lastekapasitet.

I stedet for rullebane, kreves bare en åpen flate, ettersom det står på luftputer. Dermed kan det lande like godt til lands som til vanns.

Men så vil det også gå tregere: Marsjhastigheten er kun 60 knop, omtrent halvparten av et helikopter. 

Lockheed Martin har tidligere lansert idéen om å bruke luftskip til å frakte arbeidere offshore, ettersom det skal være tryggere enn helikoptre.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)