De dynamiske skiltene gjør det mulig å forandre fartsgrensen på et øyeblikk når være og føre tilsier det. I havrinisjen til venstre er det en nødstasjon med telefon og brannslokkingsapparat. I følge de nye bestemmelsene skal det alltid være telefon der det er brannslokkingsapparat. (Bilde: Anders Haakonsen)
Høye skjæringer preger nyvegen mellom Kopstad og Gulli. 1,4 millioner m3 fjell er sprengt ut i veglinjen. (Bilde: Anders Haakonsen)

E18-åpning utsatt etter nye tunnelproblemer









Porsgrunn/Oslo (NTB-Anne M. Gøystdal): Gjennom interne kontroller har Statens vegvesen avdekket ustabilitet i sikkerhetssystemene i tre tunneler som ennå ikke er tatt i bruk.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) skulle foreta den storstilte åpningen av veistrekningen E18 mellom Kopstad og Gulli i Vestfold tirsdag, men seremonien må nå utsettes på ubestemt tid.

Ustabilt system

– Vi tar først og fremst hensyn til sikkerheten og har derfor tatt denne tunge beslutningen, sier regionveisjef Andreas Setsaa i Statens vegvesen Region sør.

– Vi har slitt med å få en stabil drift på systemene. Dessverre har vi ikke lykkes med å løse de mange komplekse tekniske utfordringer som dukket opp i forbindelse med ferdigstillelsen, sier Setsaa.

Den nye strekningen har tre tunneler som til sammen utgjør 2.470 meter. Det er installert sikkerhets- og varslingssystem som er koblet opp mot veitrafikksentralen i Porsgrunn, men kontrollen viser at forbindelsen ikke er stabil.

Strekningen inngår i utbyggingen av gjennomgående motorvei fra Oslo til Kristiansand.

Beklager

– Jeg ønsker ikke å angi ny åpningsdato. Det har vært betydelige problemer med disse systemene i ferdigstillelsesfasen. Jeg vil foreta en total gjennomgang og omfattende testing av alle systemer før jeg fastsetter ny dato, sier Setsaa.

Det som har skjedd er beklagelig, først og fremst for trafikantene, mener regionsjefen.

– Det viktigste nå er å sette full trøkk på arbeidet med å finne ut av problemene og få systemene i drift så raskt som mulig, sier han. (©NTB)