e-veivokteren

Jo Øyvind Andersen lever for fremkommelighet. I hele hans karriere, som begynte etter at han gikk ut av bygglinjen ved NTH med samferdsel som spesialitet, har han jobbet med trafikkspørsmål. Nå er han prosjektleder for Vegvesenets tunge satsing på elektronisk betaling av bompenger og andre transaksjoner som kan ordnes fra biler i fart. Starten på verdens mest avanserte betalingssystem er allerede i drift på flere steder i landet og fungerer upåklagelig.

På midten av 1980-tallet ble den trafikkinteresserte Andersen bitt av gründerbølgen. Sammen med noen kolleger tok han farvel med jobben i Sintefs avdeling for samferdsel og startet opp konsulentselskapet Trafikon AS. – Det var ikke lett i starten. Etter den første optimismen kom konjunkturfallet i overgangen til 1990-årene og skyllet ut de verste jappene. Heldigvis klarte vi oss. Vi var ti-tolv stykker og hadde vår nisje innen trafikkprognoser og modellering, forteller Andersen.

I 90-årene gikk det bedre. Andersen og Trafikon fikk store kontrakter på Nord-Norgebanen og på den nye hovedflyplassen. Først jobbet de med Hurum, og så var det på’n igjen med Gardermoen. Oppi det hele kom også OL på Lillehammer, hvor selskapet jobbet i fem år med trafikkprognoser og logistikk.

– I en periode ledet jeg selskapet, og da kom jeg i den tradisjonelle knipa mellom ledelse og faglig arbeid. Trafikon ble aldri noen gullgruve, men vi ble kjøpt opp av Scandiaconsult og fikk igjen pengene våre. Vi lærte en masse, og vi hadde det moro hele tiden.

I ettertid angrer han litt på at Trafikon slapp inn eksterne eiere, men de var for faglig opptatt til å se problemene med det.

Så trafikkopptatt som Andersen er, skulle vi tro han var en ivrig bilist, men mannen holder tempoet oppe uten tilførsel av petroleumsprodukter. Han brenner for sykkelen, er aktiv i veterankonkurranser og holder seg ikke alltid på veien.

Terrengsykling liker han godt. – Du bør kanskje ikke skrive at jeg sykler på rødt. Jeg bør jo holde med til trafikkreglene, men er dessverre litt for utålmodig og hissig av natur. Det vet nok hovedleverandøren av Autopass, Q-Free ASA, det meste om. Heldigvis har vi et godt forhold.