I dette området kommer vestre påhugg til Målvikhammartunnelen. (Bilde: Børre Langgård, Statens vegvesen)

E. Pihl & Søn lavest på Målvikhammartunnelen

Interessen for oppdraget er stor. Vegvesenet fikk inn 7 anbud før fristen gikk ut 4. november. AF Gruppen er nr. to med 188,5 millioner kroner. Deretter følger Leonhard Nilsen & Sønner (194,9 mill.), NCC (198,8 mill.) og Mesta (218,7 mill.). Like bak Mesta ligger den islandske entreprenøren Islenskir Adalverktakar hf med et anbud på 218,8 mill.. Høyest ligger Mika med 326 mill. Nivået på de laveste anbudene er omtrent som ventet.

Anbudsfristen ble opprinnelig satt til 28. oktober, men ble utsatt en uke etter oppfordring fra entreprenører. Ny vedståelsesfrist er 29. desember.

Målvikhammartunnelen er en rassikringstunnel. Den erstatter en strekning på fylkesveg 76 i Brønnøy kommune i Nordland. Strekningen er rasfarlig hele året og har vært stengt flere ganger på grunn av stein i kjørebanen.

Fylkesveg 76 er også kjent som Tosenvegen. Den tar av fra riksveg 17 øst for Brønnøysund og møter E 6 i Grane kommune mellom Trofors og Majavatn.

Tunnelen får T 8,5-profil. Den skal romme fem havarinisjer og en snunisje. Foruten driving av tunnelen omfatter oppdraget vann- og frostsikring, støp av portaler, anlegg av 150 meter tilstøtende veg og asfaltering. Den som får kontrakten skal også anlegge 260 meter lokalveg. Elektroinstallasjoner er ikke med.

Tunnelen finansieres med statlige rassikringsmidler og skal være klar til bruk i desember 2012.