ARBEIDSLIV

E-læring fra IT-gigant

VIL UNDERVISE:Kommunikasjonssjef i Dell Services i Europa, Tony Reilly peker på at Dell er mer enn PC-er.
VIL UNDERVISE:Kommunikasjonssjef i Dell Services i Europa, Tony Reilly peker på at Dell er mer enn PC-er.
4. juli 2005 - 08:04

Dell er nesten religiøst opptatt av direktesalg. Og ikke uten grunn.

Salgsfilosofien har gjort at selskapet er på god vei til å bli verdens største IT-selskap, men det er lenge siden de bare solgte PC-er. De selger alt fra PDA-er og TV-er til superdatamaskiner og service. Nå kan du også kjøpe opplæring.

Selskapet har tatt mål av seg til å bli en gigant på e-læring. I løpet av det siste halve året har de trappet opp satsingen kraftig og tilbyr hele 150 ulike opplæringspakker på nettet i samarbeid med Thomson NETg.

Selvfølgelig står IT-kunnskaper sentralt i tilbudet, men det stopper ikke der. Du kan også ta kurs i salg, markedsføring eller prosjektledelse.

Egeninteresse

– Vi begynte med kursvirksomheten fordi vi så at folk utnyttet bare en liten del av mulighetene i produktene vi solgte dem. En gjennomsnittlig bruker utnytter bare ti prosent av PC-en sin. Det ville være en stor fordel for oss om vi kunne hjelpe dem til å få mer glede av utstyret sitt, sier kommunikasjonssjef i Dell Services i Europa, Tony Reilly.

– For det første bidrar dette til å gi oss enda mer fornøyde kunder, og for det andre ser vi at de som har gjennomgått kursene belaster både våre egne supportsentere og sine egne venner og kjente mindre enn tidligere. Så rart det enn kan høres, finnes den enda mange som skaffer seg PC- for første gang, og de har stor nytte av de enkle innføringskursene vi tilbyr. Tenk på besteforeldre som trenger e-post for å holde kontakten med barnebarn og alle de med digitalkamera og videokamera som lurer på hvordan de best kan utnytte PC-en til å lage bilder og film.

Billig

De billigste kursene koster 14,99 euro. For den prisen får kunden tilgang til opplæringssystemet i to måneder. Elevene kan kjøpe tilgang i lengre tid mot et lite tillegg i prisen. De fleste kursene Dell tilbyr, er rettet mot enkeltpersoner, men næringslivet har også vist interesse for dem. Mange av kursene er rettet mot folk som trenger å fylle på kunnskapene som kreves i jobben. Mange kunder tar ulike kurs for å bli en bedre PC-bruker og bedre i Officeprogrammer som Word og Excel.

– Mange av kundene våre bruker kursene for å fylle på kunnskaper når de skal tilbake i arbeidslivet. Min egen kone benyttet kursene da hun begynte i jobb igjen etter å ha vært hjemme med barn i seks år, sier Reilly.

Effektivt

Ifølge Reilly er denne typen webbasert opplæring femti prosent raskere enn vanlig klasseromsundervisning. Eleven kan selv velge tidspunkt og bruke den tiden som er nødvendig for å forstå pensum. Kurset fortsetter ikke før eleven har skjønt det som undervises. Den interaktive opplæringen på skjerm ledsages av en stemme som fyller lærerens rolle.

De som har litt forkunnskaper i emnet kan starte med å ta en interaktiv test. På den måten kan kursprogrammet tilpasse seg elevens forkunnskaper i stedet for å starte helt fra begynnelsen. Etter at kurset er ferdig, kan eleven ta en test som viser om kunnskapen sitter som den skal.

De fleste kursene er oversatt fra engelsk til de tysk, fransk og spansk, men Dell har ingen planer om å utvide til andre språk. Det ville koste altfor mye å støtte for mange språk, og det vil ødelegge for lavprisfilosofien.

Dells kurstilbud er tilgjengelig på www.learndell.com/euro .

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.