E-læring blir voksen

  • Arbeidsliv

Internasjonale markedsledere som Cisco, Oracle og HP har lenge arbeidet med å få grep på e-læring som en del av de forretningsmessige prosessene.

Alle jakter på formelen som bringer læring over i produktivitet og lønnsomhet. Vi ser klare tendenser innen bruk av teknologi og læring som vil få betydning for bransjen de nærmeste årene.

Markedet drives av to ulike behov. På den ene siden behovet for effektiv og kostnadsbesparende opplæring av egne ansatte.

På den andre siden et behov for opplæring i sluttbrukermarkedet, ettersom produkter og tjenester blir stadig mer komplekse og krever mer brukerkompetanse enn tidligere. Særlig det siste behovet virker stimulerende på å få grep på e-læring som et strategisk verktøy i bedriftens markedsføring og salg.

Enkelte bedrifter har allerede sett at kompetanse i et lett tilgjengelig format er et salgsprodukt i seg selv. Salg av for eksempel avanserte brukerutstyr skaper et marked for å selge opplæring som et verdiøkende tjeneste til selve produktet.

Krav fra kunden

Den andre tendensen er at det oppstår et opplæringsmarked mellom leverandør og kjøper. Store kunder forventer at leverandører gir tilgang til kunnskap som er kritisk i verdikjeden.

En storkunde med et bredt distribusjonsapparat vil i fremtiden kreve at en underleverandør tilbyr opplæring av produkter til kundens salgsapparat som en del av leveransen. Dermed oppstår det et behov i små og mellomstore bedrifter for å tilpasse seg de systemer for kunnskapsdeling og opplæring deres kjøpere benytter.

I dag er e-læringsmarkedet uoversiktlig. Markedet trenger enklere og bedre integrerte løsninger for e-læring. Vi vil se nye aktører som tilbyr komplette, tilpassede læringsportaler for store organisasjoner.

Mens man i dag må kjøpe bit for bit i et meget uoversiktlig og komplisert marked, kan portalmarkedet for e-læring være en mulig vei å gå for å skape lønnsomhet i et marked hvor stort sett de fleste aktørene har operert med røde tall på bunnlinjen. Samtidig vil det bety et kraftig frafall av mindre aktører det neste måneden og årene. Denne tendensen gjør seg gjeldende internasjonalt, og dotcom-selskapene går først.

Nytt fokus

Mens bransjen lenge og helt riktig har vært fokusert på pedagogikk og funksjonalitet, dreies oppmerksomheten nå over mot innovative forretningsmodeller. Flere e-læringsinitiativ trekkes inn i kjernevirksomheten i store bedrifter.

Der man før vurderte ASP-løsninger eller enkelt produkter i et marked preget av babelsk forvirring, forventer vi nå en dreining mot totalleveranser og mer profesjonelle aktører. Analytikerne spår ganske likt : Leverandører som har klart å bygge opp en klar profil og merkenavn, vil vinne i dette markedet.

Med 6-7 prosent penetrasjon i norske bedrifter, er det fortsatt et godt stykke igjen å gå før e-læring har blitt allemannseie. En årsak er at bedriftene i de færreste tilfeller har tatt høyde for kostnadene og organisasjonsendringene som må til for at man skal få full effekt av e-læring i bedriften.

Løsningene viser seg å være kostbare og komplekse, de krever en organisasjon som er innstilt på å lære via nye medier og ting tar tid. Det hersker dessuten en sunn skepsis mot e-læring i mange bedrifter. Dersom man ikke kan påvise bedre ytelse etter opplæring, synker betalingsvilligheten ditto.

E-læring har vært oppskrytt . "E-læring er løsningen, hva er problemet?"-innstillinger har florert. Det har blitt levert løsninger med for lav kvalitet. Mange kunder sitter skuffet igjen med svidde opplæringsbudsjetter og dårlige følelser for e-læring.

Skal vi få til en bred penetrasjon av e-læring, må det skje en profesjonalisering i forhold til e-læring både på brukersiden og leverandørsiden. Vi ser at store applikasjonsleverandører som Oracle, Sun, IBM og SAP nå entrer markedet. Det kan komme til å bety mye for hvordan e-læring vil ta form de kommende årene.

Trenger utvikling

Det er fortsatt et potensial å ta ut på teknologisiden. I disse dager arbeides det med å tilrettelegge mobil tilgang til læring. Det betyr at brukeren synkroniserer seg med opplæringssystemet fra ulike lokasjoner. Neste generasjon opplæringsløsninger vil knytte brukeren til internett via trådløs forbindelse. Derfor er tredjegenerasjons mobilnett et aktuelt tema også innen e-læringskretser.

På programvaresiden arbeider man med å bryte kunnskapen ned i små objekter, for så å tilby et kundetilpasset innhold ved hjelp av agentteknologi og profilbygging. Spill og simulering er også et spennende område der vi kan forvente vekst innen e-læring de kommende årene. På de fleste av disse områdene vil e-læring kunne hente nyttig referansekunnskap bla. fra e-business, der slik teknologi for lengst er tatt i bruk.

Tross nedgang på teknologibørser og usikkerhet i markedet later det til at e-læring har kommet for å bli i næringslivet. Det blir stadig vanskeligere å tvinge folk tilbake til klasserommet når de har sett fordelen ved å skaffe seg kunnskap elektronisk.