(Bilde: ANDERS HAAKONSEN)
Finn Erling Berg Seksjonsleder elektro, Statens vegvesen region Sør. (Bilde: Kjell Wold, Vegen og vi)

E 18: Nyåpning etter datakrøll

  • Bygg

Torsdag ettermiddag venter prosjektledelsen på den endelige godkjenningen fra Vegdirektoratet.

Etter det Tu.no kjenner til, er det bare formaliteter fra Vegdirektoratet som gjenstår før den nye firefelts motorveien endelig åpner for trafikk. Det betyr snart, men ikke natt til fredag, slik det så ut til.

Ustabil

Sent på kvelden 3. desember, dagen før den planlagte storstilte åpningen i Vestfold, måtte Statens vegvesen meddele samferdselsministeren at hun kunne bruke dagen på andre ting. Styringssystemene var for ustabile til at det var forsvarlig å sende trafikk gjennom tunnelene.

IKT

Kjernen til problemene handler om informasjonsteknologi, og ”hendelsesdetekteringssystemet” er den lange betegnelsen på den sentrale komponenten som ikke kom på plass i tide.

Farlige situasjoner

Etter at alle kontrakter var signert og tunnelene prosjektert, fikk Vegvesenet nye EU-regler for tunnelsikring i fanget.

– Kort fortalt betyr det at vi måtte ha på plass kameraer som overvåker tunnelene og oppdager mulige farlige situasjoner, forklarer Finn Erling Berg, seksjonsleder for elektrodelen av den nye E18-strekningen i Vestfold.

Hendelsesdeteksjonssystemet reagerer for eksempel hvis en kasse faller av en lastebil, et kjøretøy stopper eller trafikken går unormalt sakte. Da går alarmen hos Veitrafikksentralen. Fra september til desember i år måtte drøyt 80 kameraer kjøpes og monteres, og linjeforbindelse til Veitrafikksentralen måtte på plass.

Nesten stopp

Så fikk staben opplæring i å bruke detekteringssystemet på en opplæringsmaskin. Deretter skulle systemet kjapt flyttes over til den operative datamaskinen ved Veitrafikksentralen, men da sa det nesten stopp.

– Det som skulle være en rask operasjon, viste seg å ta fire dager, sier seksjonsleder Berg. Da ble det smått med tid til å sjekke at sikkerhetssystemet fungerte som det skulle, og åpningen måtte utsettes. Det hadde allerede skjedd en gang tidligere denne høsten.

Skulle varslet

Vegvesenet benytter detekteringssystem flere andre steder. Likevel ble det problemer og forsinkelser.
– Det er fordi det kom nye krav sent i prosjektet, slik at vi fikk veldig dårlig tid, forklarer Berg.

Statens vegvesen innrømmer imidlertid at nye regler ikke burde ha ført til overraskende forsinkelser som dette:

– Vi skulle varslet at dette kunne ta mer tid enn først planlagt. Da hadde vi sluppet så mye uheldig omtale av prosjektet, sier Finn Berg.