Denne fergebåsen skal bygges om for å ta unna trafikken over Boknafjorden når værforholdene gjør det umulig å anløpe Mortavika fergeleie. (Bilde: Rune B. Sandven, Statens vegvesen)

Dyr ombygging i Randaberg

13,711 millioner kroner vil Mesta ha for jobben. Det er 30-40 prosent høyere enn byggherrekalkylen. Om dette får noen konsekvenser for den videre framdriften, er foreløpig ikke klart. Den eneste konkurrenten er Birken & Co fra Tananger, som har gitt et anbud på 18,853 millioner.

Mekjarvik fergeleie ligger like nordvest for Stavanger. Det må bygges om få å ta i mot de store gassdrevne fergene som ble satt inn i sambandet Mortavika-Arsvågen over Boknafjorden i januar i år. Oppdraget består i å utvide en av fergebåsene. Fergekaibrua og alt elektrisk og hydraulisk utstyr skal skiftes ut. Den som får kontrakten skal også montere en dykdalb.

Fergeleiet i Mortavika ligger utsatt til når uværet braker løs. I en periode sist vinter kunne det ikke anløpes. Da ble trafikken på sambandet innstilt fordi fergene ikke hadde noe annet sted å gå til. Det vil ikke skje når fergeleiet i Mekjarvik er bygd om i juni neste år.