Bare de som absolutt må, går til fots langs denne vegen. Når neste skoleår begynner, blir det mange flere. (Foto: Anders Haakonsen)

Dyr og forsinket g/s-veg i Fet

Gang/sykkelvegen er ikke stort mer enn 300 meter lang. Den skal følge fylkesveg 279 som går mellom riksveg 22 og Fetsund. Mange er avhengige av denne vegen for å komme til Fetsund, som er kommunesenter i Fet, og til jernbanestasjonen som brukes hyppig av pendlere.

Likevel er det ikke mange som går langs fv 279. De har rett og slett ikke noe sted å gjøre av seg. Før utbyggingen av g/s-vegen kom i gang, var det en bratt skjæring på den ene siden av kjørebanen og en støttemur på den andre siden. Når trafikken er tett og kjørebanen for smal til å tilfredsstille kravene til en to-felts veg, blir forholdene temmelig håpløse for gående.

Anlegg av g/s-vegen ble utlyst i fjor vår. Mesta var eneste anbyder og fikk kontrakten. Den gangen var det meningen å bli ferdig innen 30. april i år, men anleggstarten trakk ut. Da man endelig kom i gang, var planen å fullføre innen dette året er omme. Det går heller ikke. Prosjektet er ytterligere forsinket. Nå er målet å bli ferdig til et nytt skoleår begynner i august neste år.

Byggeleder Per Bjortjønnli i Region Vest forsøker ikke å løpe fra Vegvesenets ansvar for det som har skjedd. - Byggeplanen var ikke godt nok bearbeidet for et så vanskelig anlegg, sier han. - Dessuten kunne ikke fylkesvegen reguleres på den måten som var planlagt. Vegvesenet forutsatte at det skulle være mulig å ha lysregulert enveiskjøring på hele strekningen, men trafikken i rushtiden er alt for stor til det. Køene ville forplante seg inn på riksveg 22. I stedet brukes mobile trafikklys som settes opp etter behov utenom rushtiden, sier Bjortjønnli.

Mannskapsmangel har også gjort framdriften vanskelig. Vegvesenet hadde problemer med å skaffe folk til byggeledelsen så lenge markedet var overopphetet. Fjellet har heller ikke vært det beste. Mange store blokker har løsnet under arbeidet med å utvide skjæringene langs fylkesvegen.

De uheldige omstendighetene har ikke bare forsinket prosjektet, de har også fordyret det. I følge det opprinnelige overslaget skulle den totale regningen komme på rundt 22 millioner kroner. De siste beregningene tyder på at prisen blir 10 millioner høyere.