Dropp ferge - bygg tunnel





Bastø Fosen og et fergeselskap fra Rogaland knives om å få 10 års konsesjon for å drive fergetrafikk mellom Moss og Horten. De vil investere 2 milliarder kroner i nytt fergemateriell, ifølge Tønsbergs Blad. 10 år er altfor lang tid. Konsesjonstiden må begrenses til fem år.

Vi må arbeide for å få en skikkelig forbindelse via tunnel under Oslofjorden. Prosjektering og byggetid er fem til seks år. Vi tåler ikke forsinkelser på grunn av lange konsesjonsavtaler.

Etter hvert som broer og tunneler bygges ut på Norges vestkyst, får fergeselskapene ledig fergekapasitet og penger som de ønsker å plassere i Oslofjorden. Hadde trafikkmengde som går over Oslofjorden hver dag ligget på Norges vestkyst , hadde det allerede vært tunnel mellom Østfold og Vestfold. Vestlendingene er flinkere enn østlendinger til å takle slike oppgaver.

Bygging av en ny firefelts moderne motorvei med tunneler under Oslofjorden og skiltet hastighet 120 km/h på hele strekningen vil koste ca. 2,4 milliarder kroner, dvs.20 prosent mer pr. kilometer enn E-18 i nordre Vestfold. Ser vi kun på nytte/tjenestekjøring, dvs. sjåfører som har betalt for kjøretid, vil denne gruppen spare ca. 500 millioner kroner pr. år i ventetid før fergeavgang og på overfarten. Statens vegvesen yter 11 millioner i tilskudd til fergedriften pr. år. Billettinntektene for bilene på fergene er over 132 millioner pr. år og sterkt økende. Til sammen er dette 643 millioner kroner eller 19,3 milliarder kroner over 30 år. I denne perioden blir samfunnsgevinsten 16 milliarder kroner (19,3 for fergedrift minus 2,4 for tunnelutbygging og 900 mill. kroner i vedlikehold).

Forbrukt tid på overfart vil bli redusert fra over en time til 10 minutter. Gevinsten trafikksikkerhetsmessig vil i likhet med ny E-18 nordre Vestfold bli over 90 prosent. Dette gir en forsmak på 0-visjonen for trafikkulykker.

Problemet er: Skal vi bruke 2 milliarder kroner til nye ferger og fortsatt bruke langt over en time fra E-6 til E-18 via Moss-Horten, eller skal vi bruke 2,4 milliarder kroner og kjøre strekningen på 10 minutter samtidig som vi tjener 16 milliarder kroner på 30 år?

Audun Nordbotten

Tidligere broansvarlig og overingeniør ved Statens vegvesen, Vestfold