Til tross for skyhøye anbud blir denne brua bygd slik Aas-Jakobsen og Arkitektskap har prosjektert den. Entreprenørarbeidet blir utført av Eco Bygg.

Dristig gangbru til Eco Bygg

Anbudsfristen ble utsatt to ganger etter ønske fra entreprenørene. Til slutt kom det inn to anbud. Kontraktsummen er den samme som anbudsummen - 17,632 millioner kroner. Det er 75 % høyere enn kostnadsoverslaget. Det høye prisnivået fikk Vegvesenet til å gå i tenkeboksen, men man valgte til slutt å bygge brua etter de vedtatte planene.

Eco Bygg får en oppgave utenom det vanlige. Brua er en kombinasjon av hengebru og skråstagbru. Som på hengebruer skal gangbanen bæres av hengestag festet i bærekabler. Men kablene skal ikke forankres i fjell, de skal festes i gangbanen, som på en skråstagbru.

Oppdraget blir ekstra krevende fordi gangbanen går i kurve. Løsningen er valgt for å tilpasse brua til bygningsmassen og terrenget på hver side.

Brua får ett tårn. Det blir 20 meter høyt og skal stå mellom en motorveg og en lokalveg. Spennet over motorvegen blir 40 meter langt, det andre blir 30 meter. Gangbanen vil bli montert ferdig på reis over vegene før den henges opp i stagene. I forlengelsen av det lengste spennet blir det tre platespenn med en samlet lengde på 31 meter. Total brulengde blir dermed 101 meter. Bredden blir 4,7 meter.

Tidsnød er en av årsakene til at Vegvesenet valgte å holde på den dristige planen til tross for de høye anbudene. Brua skal gi adgang til Mailand videregående skole som tas i bruk når neste skoleår begynner. Hvis brua måtte prosjekteres på nytt, kunne det blitt svært vanskelig, om ikke umulig å få den ferdig i tide.

Brua finansieres som et riksvegprosjekt, men Lørenskog kommune bidrar med en million kroner.