TAR AV: Nå tar Boeings nye "plastmaskin" 787 Dreamliner av for fullt. De første flyene vil være i lufta fra 2010 og en rekke flyselskap har meldt interesse for langdistansemaskinen som tar 250 passasjerer. (Bilde: BOEING)

Dreamliner tar av i 2010

  • samferdsel2

USAs president George W. Bush mellomlandet i Beijing og kastet glans over en ny Boeing-avtale med kinesiske flyselskap.

Deretter hastet presidenten om bord i sitt Boeing 747 Air Force One og fløy videre til Ulan Bator i Mongolia, som ikke skulle ha fly.

Likevel gnir Boeing-ledelsen seg i hendene etter hvert som nye kontrakter både på nye Dreamliner og en ny versjon av kjempen 747 tikker inn.

Kjøper og leaser ut

Boeing og International Lease Finance Corp. (ILFC) har undertegnet kontrakt om kjøp av 20 Boeing 787 Dreamliner og ytterligere fire opsjoner. Ordren er verdt rundt 20 milliarder kroner og leveransene starter 2010.

ILFC har i en mannsalder leaset ut passasjerfly til flyselskap som synes det er greiere å leie enn å eie.

De har siden 1977 kjøpt i alt 698 jetdrevne passasjerfly fra Boeing.

250 passasjerer

Leasingsselskapets sjef Steven Udvar-Hazy sier at 787 vil passe som hånd i hanske i enkelte av hans kunders fremtidsplaner.

Flyet vil ifølge ham kunne ta 250 passasjerer i 1000 km/h fra USA til Japan. Eller Europa.

Komfortablet

Passasjerene får en meget komfortabel kabin med større vinduer, større bagasjehyller og romsligere kabin.

Dette kommer visstnok av at flyet bygges i karbonfiberarmert epoksyplast, en lett og meget sterk konstruksjon som krever mindre plass fra huden og inn.

Det blir bedre plass inne i flyet med en normal ytre diameter.