Mars 2008: For første gang er diesel dyrerer enn bensin. Statoil-stasjon på Majorstua, Oslo 14. mars 2008. (Bilde: Leif Hamnes)
Oljedråpen kan forsvinne fra logoen og det nye navnet kan bli Statoil Energy (Bilde: Larsen, Håkon Mosvold)

Dråpen kan forsvinne

Over to år har gått siden Statoil og Hydro bestemte seg for å inngå fornuftsekteskap. Men det endelige navnet på det sammenslåtte selskapet har latt vente på seg.

Statoil Energy?

Dagens Næringsliv skriver at storeieren staten i løpet av få dager til å gi sine føringer til StatoilHydro-styret om hva slags navn de foretrekker.

Ifølge avisa åpner staten for å kvitte seg med den klassiske dråpelogoen.

I tillegg har StatoilHydros designbyrå nylig registrert navnet Statoil Energy – som fort kan bli det endelige navnet.

Både det eventuelle nye navnet og skrinlegging av oljedråpen vil signalisere selskapets satsing på andre energiformer enn den fossile.

Les også: Skal bygge vindkraft for 300 milliarder

Intern dragkamp

Spørsmålet er hva de mange ansatte i tidligere Hydro vil si til et slikt navnebytte der det fusjonerte selskapet kun knyttes til Statoil.

DN skriver at det også internt i regjeringen pågår en dragkamp der Hydros eierdepartement, Nærings- og handelsdepartementet, har engasjert seg på Hydros side.

Styret i StatoilHydro skal legge fram sin navneinnstilling senest i løpet av april.

Nytt navn: Killstatoil?