RASKERE: Togene til og fra Ås vil i fremtiden gå raskere, selv uten ny skinnegang til Ås. (Bilde: Mona Strande)

Dobbeltspor blir ikke forlenget

  • Bygg

I dag jobber og studerer 4800 personer ved UMB. Etter sammenslåingen med Veterinærhøgskolen og Veterinærinstituttet vil det komme ytterligere 800 ansatte og 700 nye studenter. Mange av de ansatte fra Veterinærhøgskolen og Veterinærinstituttet bor i Oslo. I tillegg vil det være 1000 flere ved UMB. Da kan det blir knapt med to tog i timen til Ås, slik som det er i dag.

Et naturlig spørsmål er hvorfor det nye dobbeltsporet til Ski ikke føres en stasjon videre, til Ås. Det har Jernbaneverket allerede vurdert, og svaret er at det er det ikke behov for, selv med den forventete trafikkveksten til og fra Campus Ås.

Les også:

Propp i systemet

– Det er strekningen Oslo S–Ski som er proppen i Østfoldbanen, der er kapasiteten i dag utnyttet mer enn 100 prosent. Strekningen videre sørover er bare belagt med mellom 56 og 70 prosent av kapasiteten, forteller Trude Isaksen, kommunikasjonsleder i Jernbaneverket for utbyggingen Oslo S–Ski.

Noe av årsaken til dette er at Ski er et jernbaneknutepunkt, hvor Vestre og Østre linje møtes på Ski stasjon. Derfor er det ikke strekningen Ås-Ski det står på for å gi det nye storuniversitetet flere tog.

BILDESERIE: BILDESERIE: Forfallet på UMB

Hvert kvarter

Isaksen forteller at hvor mange tog som faktisk vil gå til Ås avhenger av togselskapene. Jernbaneverket har presentert et forslag som vil gi fire tog i timen mot dagrens to. Også uten forlengelse av det nye dobbeltsporet til Ås vil ansatte og studenter nyte godt av strekningen til Ski.

– I dag tar dette 22 minutter med det raskeste toget mellom Oslo S og Ski, når utbyggingen er ferdig vil togene bruke 11 minutter fra Ski, sier Isaksen.

Forslaget Jernbaneverket har fremmet innebærer kun stopp på Ski stasjon mellom Ås og Oslo. Dermed blir den totale reisetiden ikke mer enn 16 minutter minutter. I dag variere reisetiden mellom 28 minutter for de raskeste togene og helt opp til en time og syv minutter, ifølge nsb.no.

Heller mot separate løp i rekordtunnel