BÆLSTERK: Nye Golf GT har nå VW-konsernets motornyhet TSI, en firesylindret bensinbrenner på 1,4 liter og 124 kW effekt (170 hk). Grunnen er at den har en avgassturbo som samarbeider med en mekanisk kompressor. FOTO VW (Bilde: VAG)

Dobbelt komprimering

  • samferdsel2

Ved at ørsmå drivstoffdråper i økt grad omsluttes av luft, øker forbrenningen slik at iboende energi frigjøres.

En måte å øke lufttilførselen på har lenge vært å komprimere luften før den dyttes inn i motoren. Volkswagen har funnet på noe nytt:

Mekanikk

Deres nye TSI-motorer bruker både turbo og en mekanisk drevet kompressor.

Devisen er: Maksimal kraft – minimalt forbruk.

Her sier VW at de oppsummerer fordelene ved TSI.

Mer kraft - mindre utslipp

Sammenlignet med andre motorer med tilsvarende effekt, reduserer TSI-teknologien forbruket med 10 prosent.

– Vi setter nå standarden i klassen, sier sjef for Volkswagen Engine Development, Dr. Rudolf Krebs.

Prisgitt

Han ble nylig tildelt ”Paul Pietch-prisen” for 2006 av det tyske bilmagasinet ”Auto Motor und Sport”.

I begrunnelsen fremheves at den nye TSI-teknikken er ”en enestående pionerutvikling.”

VW har tidligere fått TSI-innovasjonsprisen fra det amerikanske magasinet Popular Science.

Hastverk

Golf GT har nå TSI-motorer. Fra en 1,4 liters motor henter de 124 kW/170 hk. Nå kan modellen akselerere fra 0 til 100 km/t på 7, 8 sekunder, om det haster så fælt.

Viktigere er sannsynligvis evnen til å dra forbi et 40- tonns vogntog, i bakkene. På vanlig vei bruker bilen 0,59 liter per mil.

Den er allerede i salg hos norske forhandlere. Til sommeren kommer også VW Touran med TSI-motor.