KØBENHAVN 20071027:SAS-flyet av typen Dash 8 Q400 på vei fra Bergen til København som måtte nødlande på Kastrup lørdag ettermiddag. Foto: Johan Nilsson / SCANPIX (Bilde: Nilsson, Johan )

Dobbelt Dash-tap

  • Motor

De første beregningene fra selskapet anslo et tap på 300-400 millioner kroner.

Nå har SAS justert opp tapsberegningen til 600-700 millioner kroner for 2007.

Rekordtall

På tross av problemene med de 27 Dash-flyene som nå er satt på bakken for godt, har selskapet rekordmange passasjerer.

Hittil i år har SAS fraktet over 31 millioner passasjerer, en økning på 6,2 prosent. Selskapet beregner at Q400-problemene har trukket passasjertallene ned med cirka to prosent, men oktobertallene er likevel 4,8 prosent over fjoråret.

– Sviktende rutiner

SAS skal nå forsøke å redusere Dash-tapet ved å kreve erstatning fra Bombardier.

Det får de ikke uten kamp fra den kanadiske flyprodusenten.

Bombardier mener det er sviktende vedlikeholdsrutiner i SAS som er årsaken til de mange problemene med landingshjulene.