KLIMA

Dobbel pris for å heve ubåtvrak

Vraket av den tyske ubåten U-864 ligger på havbunnen utenfor Fedje i Hordaland. Nå skal den heves.
Vraket av den tyske ubåten U-864 ligger på havbunnen utenfor Fedje i Hordaland. Nå skal den heves.
25. feb. 2009 - 07:36

Ifølge Dagens Næringsliv har Kystverket valgt det dyreste anbudet på å heve det tyske ubåtvraket U-864 utenfor Fedje.

Tilbud på under halvparten

Kystverket valgte en løsning til 94 millioner euro – 820 millioner kroner – fra det nederlandske firmaet Mammoet Salvage.

Men ifølge avisa hadde Smit Salvage et tilbud på under halvparten av det konkurrenten leverte.

– Vi er overrasket og skuffet, sier informasjonssjef Claudia van Andel i morselskapet Smit International i Rotterdam til Dagens Næringsliv.

Pris ikke viktigst

Ubåtvraket kan ha så mye som 67 tonn kvikksølv om bord.

Kystverket har derfor vært opptatt av at hevingen må skje på en måte som reduserer risikoen for utslipp. Både Smit Salvage og Mammoet Salvage hadde håndteringsløsninger for kvikksølvet inkludert i sine tilbud.

– Det viktigste for oss var ikke prisen, men metoden hvis U-864 først skal heves. Mammoet har presentert den beste løsningen med tanke på å redusere faren for ytterligere kvikksølvspredning i forbindelse med løftet fra havbunnen, sier Kystverkets beredskapsdirektør Johan Marius Ly til DN.

Visste ikke om kvikksølvet

Det var i 2003 at U-864 ble funnet av Sjøforsvarets KNM Tyr, utenfor Fedje i Hordaland.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Det norske sjøforsvaret hadde visst om U-864 lenge, blant annet fordi kapteinen på HMS Venturer, som senket U-864 i 1945, var på besøk i Bergen i 1961. Men de visste ikke om den giftige lasten.

Det kom først opp i dagen i 2003 etter at en tysk ingeniør og amatørhistoriker, Wolfgang Lauenstein, hadde dykket ned i gamle arkiver og funnet spor etter båtens farlige last. Han varslet norske myndigheter.

I krigens siste måneder la ubåten ut på et tokt med oppdrag å frakte krigsviktig materiale til Japan. Blant lasten var deler til – og tegninger av – tyske Messerschmitt-fly og 1875 flasker med kvikksølv.

Vraket Kystverkets råd

I fjor høst leverte Kystverket og Det Norske Veritas (DNV) sin vurdering av eventuell heving av U-864 til Fiskeri- og kystdepartementet der de anbefalte tildekking av vraket fordi det vil være minst risikofylt.

Men i forrige måned vraket kystminister Helga Pedersen Kystverkets råd og avgjorde at ubåten skal heves. Til stor jubel både fra lokalbefolkning og miljøbevegelse.

Les også: U-864 skal heves

Vil ikke heve U-864



Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.