IT

Disse sakene ble mest lest i 2015

Elbiler, kaldfusjon og varmepumper er triggerord for TU-leserne.

Teknisk Ukblad Media ønsker alle lesere et godt nytt år!
Teknisk Ukblad Media ønsker alle lesere et godt nytt år! Bilde: Colourbox
Svein-Erik HoleSvein-Erik HoleDigitalredaktør i TU Media
31. des. 2015 - 13:26

2015 har vært et spennende år for tu.no-redaksjonen.

Etter oppkjøpene av digi.no på tampen av 2014, og Tek-nettverket noen måneder senere, har Teknisk Ukeblad Media fått flere bein å stå på, og samlet er mediehuset nå størst i landet innen teknologi og IT.

Den voksende porteføljen gjenspeiles også i tu.nos ressursbruk. For eksempel bruker redaksjonen nå minimalt med tid på forbrukerelektronikk, da denne nisjen ivaretas av Tek.no.

I stedet trapper vi opp dekningen av norske teknologimiljøer.

Mest lest

Hver uke genererer Teknisk Ukeblad Medias nettsider rundt fem millioner sidevisninger, og for at en sak skal komme seg inn på den årlige topp ti-lista, er den avhengig av uttelling på flere fronter:

Høy direktetrafikk når saken publiseres, spredning i sosiale medier og et langt liv gjennom synlighet i søkemotorene.

Når vi gjør opp regnskapet for 2015, er følgende saker aller mest lest på tu.no:

  1. Stor oversikt: Rekkevidden til alle elbilene du får kjøpt i Norge

  2. Dette er virkningsgrad-synderne: Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror

  3. Fysikere støtter opp om kaldfusjonsteorien: Hvis dette er sant, blir oljen verdiløs

  4. Vegvesenet skulle spare og valgte spansk: Prosjektet ble et mareritt

  5. Enova advarer: Slik må du ikke installere varmepumpen

  6. Automatisk varsling av ulykker: Dette systemet blir påbudt i alle norske biler

  7. Aluminiumsselskapet Sapa: Omsetter for milliarder i voksende marked

  8. Klarte ikke mer av oljebransjen: Nå røkter den tidligere plattformsjefen bier

  9. Vinli gir bilen internet-tilkobling: For noen hundrelapper blir den gamle bilen din smart

  10. Fallem kan komme til Norge: Med disse på plass, tør de færreste å råkjøre over Øresundsbroen

Antall sidevisninger sier mye om hvorvidt et tema engasjerer eller ikke, men internt i redaksjonen er andre og mer kvalitative måleparametre minst like viktige, som lesertid og fluktfrekvens.

Pop hos søstersidene

Hvis vi ser bort fra journalistikken, er tegneserien Lunch det overlegent mest populære innholdet på tu.no. Statistikken forteller at mange har dagens stripe som en del av sitt morgenritual.

Tek.no har laget sin egen mest lest-liste for 2015. Forbrukertester og -guider er blant det mest søkte innholdet hos Google og Bing, og i lista reflekteres dette blant annet gjennom tester av populære telefoner som Samsungs Galaxy S6 Edge.

Aller mest lest ble guidene Iphone-trikset du ikke visste om og Ti Snapchat-triks du neppe visste om.

Digi.no sparket i høst i gang en serie som slo alle rekorder, både i lesertall og lesetid. I føljetongen «Skrekkhistorier fra norske IT-folk» har hundrevis av digi.no-lesere delt sine pinlige erfaringer, og selv bidratt til å spre sakene blant annet på Facebook.

Her er den foreløpig siste saken i serien: Fant 20 gigabyte med bilder fra swingersgruppe

Planlagt utvikling

Med denne lille kavalkaden ønsker tu.no-redaksjonen alle lesere et godt nytt år!

Tidlig i 2016 vil dere oppleve betydelige endringer på tu.no, da vi skifter publiseringssystem til Teks egenutviklede Neo, og samtidig gjennomfører et fullstendig nytt design.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Håper det faller i smak når den tid kommer.

  • Les også:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.