Erling Magnus Solheim (t.v.) og Kristian Kannelønning står bak løsningen de nå håper å få investorer til å støtte. (Bilde: Julie Evensen)

CESURA

Disse norske gründerne satser hardt fra New York. Siemens allerede med på laget

Har utviklet løsning som kan spare store summer.

  • Industri

New York: Hver morgen, før solen har stått opp over Silicon Alley, sitter Kristian Kannelønning (33) på kontorplassen på WeWork i Chelsea og ringer hjem til norske industrileverandører.

Noen timer senere kommer også kompisen Erling Magnus Solheim (30) syklede opp Manhattan fra Wall Street.

Kannelønning og Solheim er gründere og foreløpig de eneste ansatte i det nyetablerte aksjeselskapet Cesura, et leverandøruavhengig bindeledd mellom brukere av industrielle komponenter og eiers informasjon om komponenters livssyklus.

Siemens er allerede ombord fra leverandørsiden. Den første fasen av etableringstilskudd fra Innovasjon Norge er også på plass.

Manglende kommunikasjon gav utslag til ideen

Ideen bak Cesura kom da Kannelønning, tidligere key account manager i Siemens, så at bestilling av utfasede og kansellerte produkter utgjorde en stor merkostnad for både kunde og leverandør.

I mangelen på effektive løsninger, startet Kannelønning like greit utviklingen av konsept som kunne løse problemet selv. 

– Med oppdatert livssyklusdata er det mulig for brukere av industrikomponenter å planlegge innkjøp før prisen stiger og dermed unngå høye priser, sier Kannelønning.

Den skybaserte løsningen skal holde bedriftene oppdatert over livssyklus til installerte komponenter, og varsle kunden på epost når det skjer en statusoppdatering.

Her er et eksempel på hvordan produktinformasjon kundene til Cesura kan få.
Her er et eksempel på hvordan produktinformasjon kundene til Cesura kan få.

Videre skal kunden også spare tid med å få anbefalinger om erstatningsdeler.

– Med tiden skal Cesura kunne gi informasjon om firmware og leveringstid, sier Kannelønning.

Han hadde jobbet med ideen i åtte måneder før han spurte Solheim om å bli med.

I første omgang satser de på på etablere samarbeide med storleverandører av  automatiseringsverktøy som Siemens, som de har en avtale med, ABB, Statoil, Schneider, General Electric. 

Ute etter nye partnerskap

Men de sikter de på å bygge kundeporteføljen fra Norge, og reiser hjem til Norge til høsten på grunn av at de ønsker nærhet til de første kundene.

– Med tanke på at vi ønsker å etablere oss i Norge, er det kanskje litt rart at vi har valgt å starte her i New York, men det har altså en henger sammen med flere ting, både personlig og profesjonelt, sier Solheim.

I april takket han for seg som markedsleder i Douchbag, bedriften han var med på å bygge i 2011, og flyttet til New York for å starte Cesura med Kannelønning.

Kollegaer og venner. Fra felleskontoret på WeWork labs har Kristian Kannelønning og Erling Magnus Solheim funnet seg til rette. Cesura logoen er kommet opp på veggen, sammen med andre internasjonale startupbedrifter, hovedsaklig software.
Kollegaer og venner. Fra felleskontoret på WeWork labs har Kristian Kannelønning og Erling Magnus Solheim funnet seg til rette. Cesura logoen er kommet opp på veggen, sammen med andre internasjonale startupbedrifter, hovedsaklig software. Foto: Julie Evensen

– New York har en helt spesiell energi for entreprenørskap. Her på WeWork lab er 90 prosent softwarebedrifter. Det gjør at vi møter mange teknologigründere og utviklere vi kan lære av, forteller Solheim.

Solheim mener at de har fått utbytte av å bo i New York både på et personlig og profesjonelt plan, selv om han har måtte bruke av oppsparte midler.

– Når vi reiser tilbake til Norge i høst vet vi hvordan det er å bo her, sier de.

Gründerne håper at de kan dra tilbake når Cesura er klar for det amerikanske markedet.

– Vi vet jo ikke hvordan det går med bedriften. Men vi håper på det beste, sier Kannelønning.

MIT utvikler har laget løsningen

 New York-oppholdet har allerede lønnet seg profesjonelt sett, ifølge gründerne. I februar møtte Kristian tidligere MIT-student i kunstig intelligens, Josh Juster, som utviklet prototypen for Cesura både raskere og rimeligere enn det han ville fått i Norge.

 Siden løsningen ikke fullstendig utviklet, finnes det fortsatt begrensninger som gjør at mye av arbeidet må utføres manuelt. Derfor ønsker de å fokusere på en knippe kunder først, sier Solheim.

På den måten mener de at de kan spare både tid og penger.

– I moderne entreprenørskap har det tradisjonelt sett vært slik man skal bygge et produkt fra bunnen av og opp. Vi ønsker å bygge nok til at vi kan selge, men samtidig ikke investere for mye før vi vi vet om bedriften er levedyktig, sier Solheim.

Lærer fra andre gründere. Cesura-gründerne drar nytte av det sosiale og dynamiske entreprenørlivet i New York. Selv om de bruker av sparepenger er det verdt det, mener de. Det var her de møtte MIT-studenten som utviklet prototypen til Cesura.
Lærer fra andre gründere. Cesura-gründerne drar nytte av det sosiale og dynamiske entreprenørlivet i New York. Selv om de bruker av sparepenger er det verdt det, mener de. Det var her de møtte MIT-studenten som utviklet prototypen til Cesura. Foto: Julie Evensen

Duoen er nå sikker på at det finnes betalingsvillighet, men at det gjenstår å sikre nok underskrevne kontrakter til at man er trygg på markedsaksepten.

- Cesura går nå inn i en fase der vi må planlegge og forberede oss mentalt for hva vi kan forvente oss. Fra høsten av når vi forhåpentligvis har fått lukke salg, da vil vi også se etter investorer.

– Vi kunne vært kynisk å spurt etter det nå, men vi vil ikke skuffe noen, sier Solheim.

Han er ganske sikker på at de har en god nok plan til å ha fått investorer på dette tidspunktet. Men ønsker å vente til de er helt sikre på at bedriften er levedyktig.

– Konsekvensene av å vente er at vi må bruke flere sparepenger når vi kommer hjem til Norge til høsten også, sier Solheim.

Gründererfaring

Erling Magnus Solheim har vært med på å start og drive en suksessfull bedrift før. Han er en av gründerne i Douchebags.

– Det føltes altså litt merkelig å forlate Douchebags på et så spennende stadie som bedriften er i nå, med sterk vekst og stort potensial, sier han.

I løpet av årene har han hatt ansvar for en rekke områder, fra logistikk og økonomi via distribusjon til netthandel, som han jobbet med det siste året.

Han er ikke så sikker på at det er entreprenørånden han savner som gjør at han har valgt å begynne på nytt med Cesura.

På vei hjem. Chelsea-distriktet på Manhattan er en del av Silicon Alley. Bedrifter som Google, Twitter og Uber har hovedkontor her.
På vei hjem. Chelsea-distriktet på Manhattan er en del av Silicon Alley. Bedrifter som Google, Twitter og Uber har hovedkontor her. Foto: Julie Evensen

– Jeg ønsket å lære noe nytt og jobbe med noe mer teknisk relatert, og Cesura er akkurat dette. Vi bygger software for å selge informasjon istedet for fysiske produkter, og vi selger til store bedrifter istedet for forbrukere, sier Solheim, som er sivilingeniør fra NTNU i kybernetikk og entreprenørskap.

 Han får en hel del telefoner fra NTNU-studenter som ønsker råd. Det er ofte helt konkrete ting som er relatert til produksjon, noe Solheim mer enn gjerne hjelper med.

– De helt konkrete problemstillingene er noe man ikke lærer om på skolen, naturlig nok, så da hjelper det enormt å kunne snakke med folk som har vært borti det samme tidligere. Dette er noe vi selv gjør nå med Cesura, og viser hvor enormt viktig et godt økosystem er for å bidra til økt entreprenørskap.

En erfaring han tar med seg er å ikke vente for lenge før man ansetter folk til operasjonelle oppgaver som fort kan spise en opp i vekstfasen.

– Vi ventet kanskje for lenge med å ansette folk i Douchebags, sier Solheim.

For Kannelønning er heltidsgründerlivet nytt, selv om han har et halvt års erfaring fra et oppstartsprosjekt mens han gikk på NTNUs Entreprenørskole. Det var i forbindelse med et utvekslingsopphold i Boston at han møtte Solheim.

 Han er ikke redd for at vennskapet blir satt på prøve når de nå skal jobbe sammen i Cesura.

 – Nei, å kunne jobbe hver dag sammen med noen man kjenner og liker er topp, sier Kannelønning.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)