(Bilde: MC3 JAROD HODGE, USN/Wikimedia Commons)
(Bilde: Scanpix)

Ulykken med C-130J Hercules

Disse flyene deltar i søket

Letingen etter det savnede Hercules-flyet foregår i Sveriges vanskeligste terreng.

– Været i området er fryktelig. Det er ned mot 20 meter sikt. Mannskapene som er ute, gjør en kjempeinnsats, sier pressetalsmann Tobias Nicander ved den svenske Sjö- och flygräddningscentralen til NTB.

Letingen konsentreres fredag om et område på 5 ganger 2 kilometer rundt Kebnekaise, inkludert fjellets nord- og sørtopp.

Kebnekaise er cirka 2.100 meter høyt og Sveriges høyeste fjell.

På vei

Planen fredag ettermiddag var å etablere en framskutt base for helikoptrene som står klare til å ta av. Til sammen elleve helikoptre er på plass eller på vei til området.

Blant disse er fire norske Bell-helikoptre fra Bodø. Dessuten deltar fire norske F-16-fly, et norsk P-3 Orion-fly og et amerikansk E-2 Hawkeye-overvåkingsfly.

Flere helikoptre prøvde å fly inn i søkeområdet fredag ettermiddag, men måtte gjøre venderis.

Området det letes i, er det samme hvor man fikk den siste radarobservasjonen med det norske militærflyet med fem offiserer om bord.

– Vi har ingen andre indikasjoner, ingen nødpeilesender, bare en radarposisjon, sier Nicander.

Fremste eksperterLetingen på bakken foregår i de verst tenkelige områdene i Sverige for en slik operasjon, forteller oberstløytnant Mikal Nordmark, talsmann for det svenske forsvarets letemannskaper.

– Vi har de beste svenske ekspertene på alpine forhold tilgjengelig, men den store utfordringen er været. Vi har hatt fly i lufta hele tiden, men problemet er helikoptre, sier Nordmark til NTB.

1200002968.jpg

Fare for skred

Han opplyser at høyden på det mest interessante leteområdet er en utfordring.

– Vi snakker om leting mer enn 2.000 meter over havet. Alt blir mer ekstremt jo høyere man kommer, sier Nordmark.

Snøskredfaren er også en stor utfordring for letemannskapene – den er kategorisert til 4 på en skala til 5.

Støtter hverandre

Oberstløytnanten orienterer de mange pressefolkene som har beleiret fjellstuen Nikkaluokta.

Bak ham skinner solen gjennom et spredt skylag, og gjør det vanskelig å forestille seg ekstremværet rundt Kebnekaise.

Han understreker at de militære mannskapene understøtter den sivile leteaksjonen. Han vil ikke gjette på om det er bakkemannskapene eller de luftbårne søkerne som har størst mulighet for å lykkes.

– Alt vi kan sette inn av ressurser, understøtter hverandre, sier Nordmark.Totalt disponerer man rundt 100 bakkemannskaper, men det er bare et fåtall som kan benyttes i det mest interessante leteområdet.

Øvelse

Det savnede Hercules-flyet deltok i den internasjonale militærøvelsen «Cold Response» og tok av fra Evenes lufthavn klokken 14.30 torsdag.

Flyet skulle til Kiruna i Sverige for å hente personell, men ble borte for flygeledelsen klokken 14.53.

De fem offiserene som er savnet, er Truls Audun Ørpen (46), Bjørn Yngvar Haug (40), Siw Robertsen (45) Steinar Utne (35) og Ståle Garberg (42).

Flyet det letes etter, er av typen C-130J Hercules og ble døpt «Siv» 17. august 2010.

Dette var det siste av de fire nyinnkjøpte Hercules-flyene Forsvaret fikk levert.

Ulykken er det første havariet med denne typen Hercules-fly, som ble lansert i 1999.

Les også: Nødpeileren kan sende i 72 timer