BUICK 1924: Denne åpne 7-seteren har fortid som "buss" for Schøyens Bilcentraler og gikk bl.a. i ruten Røa-Sørkedalen. Senere var den turistbil i Åndalsnes, derfor T-registrering. (Bilde: Norsk Veteranvogn Klubb)
FRANKLIN 1919: Om noen bil skal kalles "lady" må det være denne. Bilen har aldri vært restaurert, bare holdt vedlike. (Bilde: Norsk Veteranvogn Klubb)
Volvo, Ford, Austin. (Bilde: Norsk Veteranvogn Klubb)
Studbaker. (Bilde: Norsk Veteranvogn Klubb)
Volkswagen. (Bilde: Norsk Veteranvogn Klubb)

TEKNISK MUSEUM

Disse får du se på Teknisk Museum

Nyåpning og 70 veteranbiler på besøk i helgen.

  • Motor

Helgen 1. og 2. september markeres nyåpningen av bil- og motorsykkelutstillingen på museet med spesialomvisninger.

Søndag kommer 70 veteranbilgjester, - en unik samling ærverdige biler.

Tidlig snøscooter

Fra denne helgen kan man bli kjent med Norges første el-bil, en Lohner Porsche fra 1905.

En annen juvel fra Teknisk museums bilsamling, den norske bilen Bjerings motorslede, er nå også på plass i den faste utstillingen.

Den ble bygd for norske veier og har et helt spesielt design: smal med to seter bak hverandre. Ikke nok med det, den kan også bytte ut forhjulene med ski. Sånt kunne jo være praktisk på vinterføre. Er det forløperen til snøscooteren vi nå ser på Teknisk museum?

Bilhelg på museet

Søndag ventes rundt 70 veteranbiler til museet - etter at de kommer i mål i årets store veteranbilløp, Norgesløpet/ Sandviken-Sundvolden.

Mønstringen samler biler som alle er over 30 år. Den eldste er fra 1910.



I foajeen inne på museet stilles ut fire av de aller eldste i privat eie, blant annet en Benz 1912.

Les også:

Kjørte 20000 km på frityrolje

Her plukkes de beste bil ingeniørene

Jubel for norske racerstudenter

Utviklet alternativ til diesel - fikk kjemperegning