Dette er det første løpet i en norsk senketunnel som er åpent for trafikk. Det går østover. I september kan man kjøre begge i retninger gjennom Bjørvikatunnelen. (Bilde: Anders Haakonsen)
Et kort glimt av dagslys mellom Bjørvikatunnelen og Ekebergtunnelen. (Bilde: Anders Haakonsen)
Et freskomaleri på tunnelveggen markerer hvor man passerer operaen. (Bilde: Anders Haakonsen)
Siste spasertur gjennom østgående løp i Bjørvikatunnelen 23. april. I dag går man med livet som innsats. (Bilde: Anders Haakonsen)

Diskret åpning av Bjørvikatunnelen

Det er det østgående løpet i Bjørvikatunnelen som er fullført. Det er 1 100 meter langt og har tre gjennomgående felt, pluss utvidelser i forbindelse med ramper. Løpet brukes av trafikanter på veg fra Festningstunnelen til Ekebergtunnelen. Disse kan nå kjøre fra Filipstad til Lodalen, en strekning på mer enn fire kilometer, nesten uten å se dagslys.

Det vestgående løpet åpnes i september. Før den tid blir senketunnelen under Skansenløpet i Trondheim ferdig - helt ferdig. Lokalpatrioter får krangle om hvilken by Norges første senketunnel ligger i.





Bare 20 % reduksjon

De som måtte håpe på en drastisk trafikkreduksjon på E 18 i området rundt operaen og Oslo S, vil bli skuffet. Vegvesenet regner ikke med mer enn 20 prosent reduksjon i første omgang. Det skyldes ikke bare at vestgående trafikk fortsatt går her, også trafikk fra Festningstunnelen til Mosseveien må kjøre rundt Bjørvika inntil videre. I tillegg kommer trafikk til og fra sentrum. Den blir ikke borte.

Etter omleggingen 26. april går Festningstunnelen rett over i Bjørvikatunnelen. Før det kunne skje, måtte en del av østgående løp i Festningstunnelen senkes. Det var en komplisert jobb som måtte gjennomføres mens trafikken gikk. For å gjøre det mulig ble antall felt gjennom tunnelen redusert fra seks til fire i fjor høst.





Tre brede blir fire smale

Nå er det en bit av vestgående løp som skal senkes. Det skjer i to etapper. Den aktuelle strekningen blir delt på langs. Det vil bli opprettholdt to felt gjennom løpet så lenge arbeidet pågår. Dette er mulig ved å snevre inn feltene. De opprinnelige tre feltene er så brede at de gir plass til fire smale felt.

Når vestgående løp av Bjørvikatunnelen åpnes i september, blir det tre gjennomgående felt bortsett fra i overgangssonen til Festningstunnelen hvor det blir to smale felt inntil videre. Samtidig blir rampen fra Bjørvikatunnelen til E 18 Mosseveien tatt i bruk, og Mosseveien blir flyttet fra havneområdet tilbake til sin permanente trasé. Dermed kan de provisoriske bruene over Østfoldbanen demonteres. Grønliatunnelen som gir forbindelse til lokalvegene øst for Bjørvikatunnelen, blir også åpnet i september.





Bispelokket rives

Men det skjer også forandringer som vil gjøre det vanskeligere å ta seg fram for noen. Når begge løp av Bjørvikatunnelen er åpne, vil det ikke lenger være mulig å komme inn på Festningstunnelen der denne kommer opp i dagen ved Havnelageret. Nedkjøringen blir stengt fram til november neste år da nye av- og påramper skal være klare til bruk.

Før den tiden er det flere milepæler som skal rundes. I november i år skal tilpasningen mellom de vestgående løpene i Bjørvika- og Festningstunnelen være ferdig, slik at det blir tre sammenhengende felt i begge retninger uten noen innsnevring.

På forsommeren neste år skal Nordenga bru over sporene på Oslo S være ferdig, og en stund senere begynner rivingen av Bispelokket. Først ved årsskiftet 2013/2014 er hele vegsystemet i Bjørvika ferdig.