FØST MED DABProduktsjef for Golf i Harald A. Møller, Elin Sinervo, liker at den nye modellen nå kommer med digitalradio som standard.

Digitalradio i Golf

Det er mye nytt i den nye VW Golf, men en av de store er at den kommer standard med DAB-radio. Det betyr at folk kan ta imot de 13 landsdekkende radiokanalene som sender på DAB-nettet. Til nå er 80 prosent av Norge bygget ut med DAB og det betyr at de veifarende får et mye rikere radiotilbud når de er utenfor de store byene.

I tillegg til Golfen vil DAB-radio bli standard i Passat CC.

Kan kjøpe DAB

—Selv om disse modellene får DAB-radio som standard i tillegg til FM, kan svært mange av de andre modellene våre leveres med DAB for et tillegg på rundt 2000 kroner. Skal du ettermontere en slik radio, er det snakk om det tidobbelte fordi det involverer så mye utskifting av moduler og ledningsnett i bilen. Det er en svært arbeidskrevende operasjon. Audi-modellene kan også leveres med DAB, men de har en litt mer avansert utgave. Den kan vise bilder og informasjonssider som kan sendes over DAB. Alle radioene vi vise tekst og meldinger, sier serviceingeniør i Harald A. Møller Andreas Tallberg.

FM tilbake

Undersøkelser viser at FM-lyttingen sank med hele10 prosent mellom 2007 og 2008. Det gjør at kostnaden for å nå hver lytter øker. FM-nettet er svært kostbart å drive og det gjør at de store radioaktørene med NRK i spissen ivrer for at vi skal skru det av.

Det å sende i parallell med både analog og digital radio er en kostbar affære. Et av argumentene er også at overgangen til DAB er den eneste muligheten til å øke antallet kanaler. I Oslo er det mangel på frekvenser til lokalradioene.

DAB dekker flere

—En av årsakene til at FM-nettet er så kostbart, er at vi må ha så mange sendere for at de ikke forstyrrelsene langs veiene skal bli for problematiske. I DAB er det faktisk motsatt. Når en bilradio mottar to sendere samtidig, forsterker signalene hverandre, sier sendesjef i NRK, Oddvar Kirkbakk.

— Husk at når vi snakker om antallet kanaler må vi tenke ut over Oslo og de store byene. Her er det god tilgang på FM-kanaler, selv om det ikke er plass til flere. DAB gir et godt tilbud til hele landet og gjør at det er plass til langt flere enn det er selv i et utbygget FM-nett. Bilistene kommer til å elske DAB fordi det ikke skurrer og fordi lydkvaliteten er så mye bedre. De som ikke kjenner DAB vil også glede seg over at det er mye enklere å bruke radioen, sier markedsansvarlig i Digitalradio Norge, Jarle Ruud.