MANGE SKJERMER: Rundt 80 infoskjermer er til enhver tid i drift om bord på Color Magic. (Bilde: Aker Yards)
MANGE SKJERMER: Rundt 80 infoskjermer er til enhver tid i drift om bord på Color Magic.

Digitale informasjoner på Color Magic

  • IT

Det dansk-norske selskapet HeadlineTV AS i Forskningsparken i Oslo har levert dette systemet.

Programvare- og produktutvikling foregår ved den norske avdelingen, som i dag teller seks ansatte. Selskapets serverplattform med ASP-løsningene ligger også i Oslo.





– Skjerminformasjonen på Color Magic er en heldigital løsning som vises i fire hovedgrupper med totalt 40 kanaler i henholdsvis skipets fellesarealer, shoppingområdene, ved kassaapparatene og i lugarer, sier daglig leder Daniel Bloch i HeadlineTV.

– Vi har arbeidet tett sammen med Color Line siden 2005 for å integrere skjerminformasjonen i selskapets infrastruktur. Det har resultert i en løsning som er blant de mest avanserte i verden.





Via satellitt

Alt er knyttet sammen slik at Color Line har full kontroll via satellitt og kan styre og endre all løpende skjerminformasjon direkte. Samtidig oppdateres nyheter, værmelding og posisjonsavhengig informasjon automatisk.

HeadlineTVs produkter anvendes også andre steder. De brukes blant annet av Get til deres informasjonskanal. Ellers er de fleste kundene å finne i utlandet, spesielt i Sveits, hvor blant annet Swisscom og flere banker er kunder.

Bloch forteller at systemet også kan benytte mobilnettet til informasjonsoppdatering.

– Vi har blant annet en stor installasjon i Københavns. I baksetet som passasjerene kan følge med på våre infoskjermer. Denne går i dag på GPRS, men vi vil også etter hvert benytte 3G.





Alt på samme kabel

– For oss var det helt avgjørende å få et heldigitalt system med all informasjon på én kabel, sier IT-driftssjef Einar Haugland hos Color Line.

HeadlineTV har samarbeidet med det danske selskapet 2M Electronic om TV-løsningen for lugar-TV. Dermed har man fått en løsning hvor passasjerene kan velge mellom informasjons- og reklamekanaler eller betal-TV og riksdekkende TV-kanaler.

– Den helhetlige integrerte løsningen er viktig for oss. Det er spesielt viktig at vi kan oppdatere innholdet manuelt fra hvor som helst i verden parallelt med annen automatisk oppdatering. Videre er det viktig at vi har full kontroll over innholdet som leveres av tredjeparts annonsører. Systemet muliggjør automatisk mating av innhold, men med mulighet for å kontrollere og godkjenne alt før publisering, sier Haugland.