MANGE MULIGHETER: Innføring av digital-TV vil by på mange nye muligheter. (Bilde: NTV)
MANGE MULIGHETER: Innføring av digital-TV vil by på mange nye muligheter. (Bilde: NTV)
MENY: NTV vil tilby en rikholdig digital TV-meny over sitt nye nett. (Bilde: ILL.: NTV)
NY SJEF: Svein R. Aarvik overtok 1. februar lederansvaret for Norges televisjon etter Tor Fuglevik. (Bilde: Kaland, Ole)

Digital-TV i startgropen

  • innsiktit

Den nye sjefen

1. februar tok Svein R. Aarvik lederansvaret for NTV etter Tor Fuglevik. Aarvik kommer fra stillingen som Chief Operating Officer i Canal Digital AS med ansvar for forretningsutvikling. Han har lang ledererfaring fra næringslivet – de siste ti årene i ulike selskaper knyttet til kringkasting i Telenor-systemet. Han har også ledererfaring fra oljeindustrien og Forsvaret.

– De neste ukene skal brukes til å få på plass en organisasjon og forhandle frem avtaler med underleverandører, sier Aarvik. NTV skal ikke bli noen stor organisasjon, tjenester skal kjøpes eksternt.

– NTV blir en organisasjon bestående av seks-syv mennesker. Jeg trenger en teknisk direktør pluss noen personer i en liten teknisk avdeling til å ettersjekke våre underleverandører. Videre skal jeg ha en økonomidirektør og en kommunikasjonsdirektør, sier Aarvik.

Åtte gode grunner

Det finnes kritiske røster til utbygging av et digital-TV-nett. Her er åtte NTV-argumenter for digital-TV.



  1. Eneste distribusjonsteknologi som gir TV-dekning samme hvor i landet du bor.
  2. Beste løsning for portabelt og mobilt mottak. (Digital-TV i bilen, i båten og på hytta).
  3. Den beste og billigste løsningen for region- og lokalfjernsynet over hele landet.
  4. Bedre utnyttelse av knappe, naturgitte frekvensressurser.
  5. Større konkurranse i TV-markedet, lavere forbrukerpriser og ø kt kanaltilbud til hele befolkningen.
  6. Den eneste TV-plattformen som kan underlegges nasjonal styring.
  7. Den minst sårbare løsningen i forbindelse med beredskap i krise og krig.
  8. Den enkleste og mest brukervennlige måten å motta TV på.


Situasjonen i andre land

  • Over hele verden er fjernsynsbransjen på vei over i digital distribusjon. Det startet med digital-TV via satellitt i USA fra 1994, i Europa fra 1996 og i Norden fra 1998.
  • Samtidig har mange kabel-TV-aktører oppgradert sine nett for digital distribusjon. Fra 1998 har også kringkastingsnett blitt digitalisert i Storbritannia, Sverige og USA.
  • Etter noen startvanskeligheter har utviklingen skutt fart. I Storbritannia selges det nå 50.000 digital-TV-bokser i uka. I Tyskland ble de siste analoge tv-sendingene skrudd av i Berlin i august 2004, samtidig ble digital-TV i kringkastingsnettene lansert i de mest folkerike delstatene. Den europeiske kringkastingsunionen regner nå med at de fleste land i Europa er i gang med digitale sendinger i kringkastingsnett.
  • Norge er altså slett ikke først i gang, men med en kort overgangsperiode kan vi bli blant de første landene med heldigitalisert TV-distribusjon.


NTV, som eies av NRK, TV2 og Telenor med en tredjedel hver, vil tilby morgendagens digitale fjernsyn til alle i Norge innen utgangen av 2009.

Forutsetningen er at konsesjonsbehandlingen ikke trekker ut i tid.

De har i så fall lagt opp til at det digitale bakkenettet lanseres i første region i fjerde kvartal i år eller tidlig i 2007.

Deretter vil det bli bygget ut i region for region med slokking av de analoge sendingene gjennomsnittlig seks måneder etter digital lansering.

Det er ikke endelig bestemt hvilken region som først får digitale bakkesendinger.





95 prosent dekning

NTV vil bygge ut tre signalpakker som dekker av 95 prosent av landets husstander.

En av pakkene gir dekning også i satellittskyggene. En signalpakke vil ha plass til 7-10 kanaler.

Hele NTVs innholdstilbud vil være tilgjengelig for alle seerne innenfor basisdekningen. Utbyggingsplanen vil også gi vesentlig bedre dekning for NRK2 og samtidig gi dekning til over 70 prosent av landets fritidsboliger.





Programtilbud

NTV vil tilby betalings-tv med 20-25 TV-kanaler. Tilbudet vil omfatte alle norskspråklige kanaler og de mest populære internasjonale kanalene.

Lokal-TV og en åpen kanal vil bli sikret plass og kapasitet på plattformen. NRKs allmennkanaler på TV og radio vil være gratis tilgjengelig for publikum bortsett fra kostnader til mottaksutstyr.

Etter slokking av de analoge sendingene vil det digitale bakkenettet kunne sende ca. 20 TV-kanaler til ved utbygging av ytterligere to signalpakker.





Brukerutstyr

Det digitale bakkenettet vil gi forbrukerne merverdi gjennom bedre bilde og lyd. Det vil også gi nye tjenester som for eksempel elektronisk programguide (EPG), supertekst-TV, spill og informasjonstjenester.

Gjennom bruk av åpne standarder og spesifikasjoner vil NTV også legge opp til at eksterne utviklere enkelt skal kunne lage nye og innovative tjenester.

For å sikre en god tilgjengelighet av digital-TV-bokser vil NTV knytte til seg et bredt og landsdekkende distribusjonsnettverk.

Det er også planen å etablere en kundestøttetjeneste som skal hjelper forbrukerne med overgangen til ny teknologi.





HDTV

NTV har valgt MPEG-4 komprimeringsteknologi. Dette vil sikre forbrukerne tilgang på programmer sendt i høyoppløsnings-TV (HDTV) fra starten.

Det betyr riktignok at prisen til forbruker for boksene ved lansering vil være høyere enn for eldre MPEG-2-løsninger. Men prisen vil trolig falle til under 1500 kroner innen analogsendingene kuttes ut.

Det tas også sikte på mulighet for mobilt mottak av de digitale bakkesendingene, i alle fall i lavere hastigheter, for eksempel til ferger og kystnær trafikk.