Seksjonen forskning består av saker som er skrevet av ansatte i Forskningsrådet, Sintef, NTNU og UiO.
Navigasjon på ett brett om bord på «Island Performer», som eies av Island Offshore. (Foto: Navtor)

GREENSAFESHIP

Digital revolusjon for maritim navigasjon

Norsk selskap forenkler jobben med å finne optimal seilingsrute gjennom best mulig vær.

  • Forskning

Fakta om GreenSafeShip-prosjektet

  • NavnGreen and Safe Transport in Commercial Shipping (GreenSafeShip)
  • Periode: 2012-2014
  • Prosjektleder: Bjørn Åge Hjøllo i NAVTOR AS
  • Ansvarlig institusjon: NAVTOR AS
  • Finansiering: 20 millioner i totalbudsjett, derav 8 millioner kroner gjennom MAROFF-programmet i Forskningsrådet
  • Samarbeidspartnere: StormGeo og Telko, i tillegg til 10 rederier i et brukerpanel

Et skip som skal avgårde må ha en planlagt rute der aller kurser er tegnet inn og været er sjekka, i tillegg til annen relevant informasjon.

Det kan være alt fra tidevann og fyrtårn, til radiofrekvenser og nødhavner som kan brukes i området.

Mange papirer

I dagens shipping er det fremdeles mange papirkart i bruk. Brua har dessuten metervis med bokhyller som inneholder påkrevde publikasjoner – fra tidevannstabeller og fyrtårnlister til regler og krav for sikker seiling, og for å komme inn i ulike havner.

Informasjon om lokale værforhold tikker inn på faks. Navigatøren må tegne med blyant og bruke tid med saks og lim for å sørge for at papirbaserte sjøkart og påkrevde papirpublikasjoner er oppdaterte.

– Dette er en ganske tungvint planleggingsprosess. Vi har slått sammen og forenklet dette i en egen stasjon på brua for navigasjon, sier Bjørn Åge Hjøllo, produktsjef for E-navigasjon hos NAVTOR AS. Han har ledet forskningsprosjektet GreenSafeShip, og er selv meteorolog.

Stasjonen inneholder programvare utviklet i prosjektet. I tillegg til de elektroniske kartene, får navigatøren værinformasjon og forslag til den korteste ruta som samtidig styrer unna dårlig vær. Løsningen inkluderer også elektroniske versjoner av de ulike påkrevde publikasjonene. Alt blir automatisk oppdatert og lisensiert.

– Informasjonen vi tilbyr i vårt system, danner grunnlag for ei rute som er både sikker og grønn, sier Hjøllo.

En navigatør som slipper å bruke tid og krefter på å lete og bla - klippe og lime, får mer rom til årvåkenhet og til å følge med på det som skjer.

– Alle vet at selv om publikasjonene om bord blir oppdatert, er det ikke alltid tid til å bruke dem. Nå blir de integrert, oppdatert og tilgjengelige på en helt annen måte enn før, sier Hjøllo.

Les også: Det kapteinen har i hånda kan bli det viktigste sikkerhetsverktøyet for en skipper

NavStation installert om bord «Island Vanguard», som eies av Island Offshore.
NavStation installert om bord «Island Vanguard», som eies av Island Offshore. Magnus Rishaug

Berøringsbord

Foreløpig leveres programvaren til vanlige datamaskiner om bord, og systemet kommuniserer med land om værforhold og ulike oppdateringer. Løsningen imponerte rederiene såpass at resultatet ble et produkt til salgs før prosjektet var slutt.

– En del av kundene i brukergruppen ønsket faktisk å ta det i bruk, sier Hjøllo.

– Dette er en revolusjon for navigatørene. De om bord er utrolig takknemlige for at dette er kommet, sier Knut Havn. Han har ansvaret for kvalitetssikringssystemer, prosedyrer og arbeidsmetodikk ved Seatrans Ship Management.

Skipsrederiet i Bergen har vært del av en brukergruppe som har prøvd ut og gitt tilbakemeldinger på systemet.

– Navigasjonsstasjonen fungerer veldig bra. Den største styrken er at den knytter sammen kart, værmeldinger og ruteplanlegging på en veldig brukervennlig måte, sier Havn.

I et parallelt prosjekt er det også utviklet et eget berøringsbord tilpasset programvaren. Dette bordet er nå under utprøving i et titalls skip. Det meste av navigasjonsinformasjon kan altså samles i ett digert touch-brett – en slags giga-iPad for navigatører.

– Navigatøren fulgte selvfølgelig med tidligere også, men når skipet seilte i åpent farvann, jobbet han med oppdateringer og rettelser i både kart og publikasjoner. Nå har han mer tid til andre ting på brua, som å se mer over navigasjonen og opprettholde sikkerhet, sier Havn.

Les også: Norge har ledet an på LNG-skip. Nå kommer verden etter

ECDIS

NAVTOR, som ble etablert i 2011, leverer elektroniske kart til skipsnavigasjon, under ledelse av Tor Svanes. Han grunnla i sin tid selskapet C-MAP og er kjent i sektoren for sitt bidrag til utviklingen av Electronic Chart Display and Information System (ECDIS).

En ECDIS er et informasjonssystem for navigasjon som følger reglene til International Maritime Organization (IMO), og kan brukes istedenfor papirbaserte nautiske kart. Herfra kan skipet styres. Posisjon, retning og fart vises automatisk, sammen med for eksempel dybdemålinger og identifikasjon av andre fartøy.

– Vi visste at løsningene som fantes for elektroniske kart og oppdateringen av dem, var for dårlige og tungvinte, og at vi kunne gjøre en forskjell ved å forenkle dem, sier Hjøllo.

Les også: Slik skal ny 2-i-1-løsning flytte mer gods fra vei til sjø

Se video som demonstrerer hvordan berøringsbordet virker:

Serverbasert ruting

I GreenSafeShip har NAVTOR samarbeidet med selskapene StormGeo og TELKO.

StormGeo lager programvare, værmeldingstjenester og værruting – det vil si ruter til fartøy som krysser store værområder, slik at de unngår dårlig vær og sparer drivstoff.

Prosjektet har utstyrt det elektroniske sjøkartet med et lag med værinformasjon. Når ruta er planlagt, trykker navigatøren på en knapp, og sender ruta inn til StormGeo på land. Der blir ruta optimalisert, og sendt tilbake. NAVTORs distribusjonsløsning for elektroniske sjøkart brukes også til å distribuere vær- og rutingsinformasjonen. Selskapet er først i verden med å tilby denne typen serverbasert ruting.

– Vi har snudd konseptet med værruting på båter. Istedenfor å installere programvare og laste ned mye data på skipets maskiner, sender vi ruta inn til StormGeo, som har mye bedre data tilgjengelig. Jeg tror alle kommer til å gjøre ruting slik i framtida, sier Hjøllo.

Les også: Ulstein verft feirer 100 skip med X-Bow

Marked som åpner seg

Fra NAVTORs planleggingsstasjon bringes ruta til slutt over til skipets ECDIS - manuelt med USB, eller sømløst via en egen kommunikasjonsløsning.

Den andre samarbeidspartneren i prosjektet, TELKO, lager hardware, og leverer TECDIS – et av de første ECDIS-systemene som ble godkjent i henhold til de siste IMO-standardene.

– Konseptet skiller veldig tydelig mellom ECDIS og styring på den ene siden og planleggingsstasjonen for navigasjon på den andre siden, plassert bak på brua. Det gjorde det enkelt å gå videre med tilleggsinformasjon, som har blitt viktigere enn vi først trodde, sier Hjøllo.

Det såkalte ECDIS-mandatet fra IMO pålegger alle fartøy over en viss størrelse å innføre elektronisk navigasjon i perioden 2012-2018.

– Dermed er det et voldsomt marked som åpner seg for aktører som har gode løsninger her. Etterhvert som flere publikasjoner blir digitale, kan vår løsning utvides. Vi sitter altså med en god, skalerbar plattform for tjenester, sier Hjøllo.

NAVTOR har nå god dekning i det norske markedet, og satser stort i utlandet. Selskapet doblet omsetningen i fjor, og regner med en ny dobling i år.

– Vi har vært tidlig ute med å ta i bruk teknologi som forenkler prosessene om bord, og vi har klart å gjøre de totale løsningene rimeligere enn om man skulle kjøpe dem bit for bit, sier Hjøllo.

– Det er mange andre aktører på markedet, som selger individuelle systemer, for eksempel for værmeldinger eller publikasjoner – men det unike med dette konseptet er at tjenestene er slått sammen og integrert. De om bord trenger bare å forholde seg til ett system, sier Havn.

Han forteller at han bare har fått positive tilbakemeldinger fra brukerne.

– Prosjektet har vært veldig bra. Jeg mener alle rederi bør vurdere dette, for det setter ting i system og gjør det veldig enkelt for folk om bord, sier Havn.

Digitalt kartbord med NavStation om bord «Island Performer», som eies av Island Offshore.
Digitalt kartbord med NavStation om bord «Island Performer», som eies av Island Offshore. Navtor

Ruteplanlegging

Hjøllo fremhever møtene med de 10 rederiene i brukergruppa som uhyre viktige for prosjektet. De har også sagt seg villige til å fortsette å være referansegruppe.

– Kunnskapen og innspillene deres, sammen med diskusjonene i gruppen, har ført til at vi har kommet opp med tjenester som er ledende i verden, sier han.

Den første kommersielle varianten av NavStation-programvaren skal være klar i mars, og da vil også totalpakken med berøringsbordet være klar. Bordet har en skjerm på 46 tommer produsert av selskapet North Invent, som lager visuelle informasjonssystemer til shipping- og offshore-industri.

– Det er det eneste berøringsbordet som er godkjent av Det norske veritas til bruk om bord i båter. Vi installerer NavStation på det, og da kaller vi det et digitalt kartbord, sier Hjøllo.

Planen er å utvikle totalkonseptet videre med støtte fra Skattefunn. Hjøllo forteller at utviklingen har gått så fort at det ikke har vært tid til å søke nye forskningsmidler. Neste skritt er ruteplanlegging, med all informasjon som trengs for å navigere trygt. Nå som informasjonen er samlet og integrert, skal selskapet utvikle nye måter å bruke den på.

– Vår store oppgave i år er dessuten å spre informasjonen om NAVTOR og det vi har laget, sier Hjøllo.

Selskapet har også levert løsningen til flere skoler, blant andre ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold, som bruker den til å undervise i moderne navigasjon.

Les også: Kystverket har lett og lett etter argumenter mot skipstunnel – finner ingen