Mars 2008: For første gang er diesel dyrere enn bensin. Siden har vi vent oss til synet. (Bilde: Leif Hamnes)
AVVENTER: Shells kommunikasjonssjef i Norge, Svein Ildgruben, tror ikke aksjonen vil kunne få prisene ned. - Om dette skulle få en konsekvens, er det snarere at det blir færre stasjoner, sier han. (Bilde: Shell)

Digital prisprotest mot Statoil og Shell

  • Motor

E-postene oppfordrer mottakeren til å spre budskapet videre på samme måte som kjedebrev, og inneholder en vedlagt PDF-fil med navnet "Forbrukermakt".

Les hele e-postvedlegget her.

De siste dagene har e-posten spredt seg i stor fart mellom norske innbokser, etter at lignende aksjoner allerede har versert i våre nordiske naboland.

Kanskje er det ikke så rart: Markedsanalytiker Torbjørn Kjus i DnB NOR Markets sa til Dagbladet onsdag at råoljeprisen kan stige opp til 200 dollar fatet. Det betyr en bensinpris på 16-17 kroner literen.

Vil ha priskrig

Kort forklart ønsker avsenderne å presse drivstoffprisene ned – gjennom en koordinert aksjon der bilistene sammen tvinger fram en priskrig mellom bensinforhandlerne.

"Når de to største selskapene ikke lykkes å selge bensin lenger, blir de tvunget til å senke prisen for å få kundene tilbake. Dette fører til priskrig og alle andre selskap vil bli tvunget til å følge med", heter det i e-posten.

Utspring på Facebook

E-postaksjonen settes delvis i sammenheng med Facebook-gruppen "Protestaksjon mot bensinpriser", som siden oppstarten for drøye to uker siden har rukket å få 64 000 medlemmer.

– Gruppens medlemmer går alle god for budskapet i e-posten, hevder mannen som opprettet Facebook-gruppen, Jan Frode Rønningen, overfor TU.no.

Han er ikke selv mannen bak e-posten, men sier at hensikten uansett ikke først og fremst er å ramme Shell og Statoil, men det norske avgiftsregimet.

Nordisk bensin-raseri

E-posten som nå er i omløp, bærer preg av å stamme fra en svensk originaltekst.

Trolig startet aksjonen i Frankrike. Senere kom en svensk versjon til Norge, hvor den ble oversatt.

Kommunikasjonssjef Svein Ildgruben i Shell forteller at han ble oppmerksom på e-postaksjonen i går ettermiddag.

I dag har han blant annet møtt Jan Frode Rønningen til radiodebatt.

– Vi har hatt en lignende aksjon gående i Finland i om lag en uke. Siden har Sverige og Danmark fulgt etter, før vi nå også ser det i Norge. Når det gjelder bensinsalget, har det ikke vært registrert noen effekt i verken Finland eller Sverige, mens vi ikke har tall for Danmark foreløpig, sier Ildgruben til TU.no.

Ingen effekt

Ildgruben er ikke veldig bekymret for bensinsalget, men sier at "alt har konsekvenser".

Derimot gjelder ikke dette for prisnivået, mener han.

– 60 prosent av drivstoffprisen er avgifter. Om lag 1 krones avanse per solgte liter bensin fordeles i dag mellom Shell og forhandlerne. Det skal dekke stasjonsdriften, bemanning, varelager og så videre. Om dette skulle få en konsekvens, betyr det snarere at det blir en uttynning i antallet fyllestasjoner, sier han.

Rekordpriser

Informasjonssjef Knut Hansen i Statoil har selv fått e-posten i opptil flere varianter og eksemplarer.

Heller ikke han er bekymret over potensiell kundeflukt, men registrerer at engasjementet er stort.

– Vi har forståelse for at nordmenn reagerer på de økte drivstoffprisene. De veiledende prisene har heller aldri vært høyere enn det vi ser akkurat nå. Samtidig tror jeg også folk flest er klar over at en stor del av prisen er bundet opp i avgifter – og at internasjonale forhold ligger til grunn. Tilbudet står ikke i stil med etterspørselen, sier Hansen til TU.no.