Digital hydraulikk på glid

  • produksjon

- Det er på tide industrien våger å skli inn i den digitale verdenen. Hittil var vi kjørt med analoge signaler for å styre servoventiler og proporsjonalventiler. Pneumatikkbransjen ligger lysår foran oss når det gjelder styring og signaloverføring. Men nå er vi også på glid, sier Bjørn Ødegård, servicesjef ved Hydronic AS.

Et aldri så lite gjennombrudd i aluminiumsindustrien støtter Ødegårds utsagn: Hydronic-konkurrenten Bosch Rexroth har nylig levert to av sine første heldigitaliserte hydrauliske styringssystemer til Sunnhordland Mekaniske Verksted (SMV) og HMR Hydeq. Systemet SMV har kjøpt brukes til å styre en vogn som transporterer soda i elektrolysehallene på Sør-Norge Aluminium.

Vanskelig miljø

En av årsakene til at bransjen har vært tilbakeholdne med å ta i bruk mer moderne teknologi er at hydraulikkutstyr ofte er utsatt for vibrasjoner og høy varme. Det har mikroprosessorbasert utstyr tidligere ikke tålt så bra, mener Ødegård. Dessuten har kjøperne lett for å henge seg opp i at enhetsprisen på komponentene er noe høyere.

- Men det sparer du fort inn. Det er totalkostnaden som er viktig. Med digitalisert utstyr sparer du penger på kabelinstallasjon og vedlikehold, sier han.

Hydronic er i ferd med å lansere en ny generasjon servoventiler og styreenheter fra Moog. Utstyret har innebygde mikroprosessorer og kommuniserer med digitale signaler via to ledere i en busskabel. Kommunikasjonsprotokollen som benyttes er først og fremst CANOpen.

Mange fordeler

Ødegård viser til at det før var en haug forskjellige varianter av servoventiler og styreenheter, med potensiometer og bryterer for forskjellige innstillinger. Nå trenger du bare en type på reservedelslageret. Alle innstillinger konfigurerer du med hjelp av programvare.

En annen fordel er muligheten til å legge inn aktiv demping og andre parametere ute i selve ventilen. Dessuten kan ventilens dynamiske egenskaper forbedres ved å kompensere svakheter.. Utstyret kan også lettere bli integrert og samkjørt.

Tregt marked

Bosch Rexroth har hatt digitale styringsenheter for hydrauliske ventiler på programmet i fem-seks år, men har brukt lang tid på å få utstyret akseptert av brukerne. Selv om flere anlegg selskapet selger nå blir utrustet med slike styringsenheter, foregår kommunikasjonen med det øvrige utstyret fortsatt for det meste med analog punkt-til-punkt signaloverføring.

- Vi har løsningene, produktene og kunnskapen. Problemet er at det rett og slett er for lite industri i Norge som driver produksjon i stor skala og som har de største fordelene med å ta i bruk digital teknologi, mener Finn Heier, direktør i Bosch Rexroth AS.

Er i gang

Nå har selskapet altså endelig fått fremgang med digitalteknologien. Vognen som brukes på Sør-Norge Aluminium er en slags liten lastebil med utmatingssystem. Den har en dieselmotor som driver pumper både for fremdrift av vognen og arbeidshydraulikken.

Sjåføren styrer kjøretøyet med en styrepinne og leser all nødvendig informasjon på en liten skjerm. Signalutvekslingen mellom styreenheten, motoren, pumpene, ventilsentralene, styrepinnen og skjermen går på bilindustriens CAN-buss-standard J1939.

- Hensikten med løsningen er blant annet å redusere både utslipp og støy for å bedre miljøet i hallen, sier Øyvind Kjølberg, salgsansvarlig for mobilhydraulikk hos Bosch Rexroth.

Systemet styrer dieselturtallet ut fra øyeblikksbehovet; det vil si at sjåføren bare kan ruse opp motoren så mye som er nødvendig for oppgaven som skal utføres. Dessuten er det bygd inn en del begrensninger og sikkerhetsfunksjoner som sikrer mot uhell og feilbetjening. Dette er særlig nyttig i og med at vognene kjøres på tre skift av ulike sjåfører.

Hydraulikksystemet som er levert til HMR Hydeq skal brukes i et annet spesialkjøretøy. Dette skal leveres til et aluminiumsverk i England ved årsskiftet.