Dieselløs GTI

Dreiemomentet i den nye bensinmotoren er foreløpig ikke oppgitt, importøren synes ikke det er viktig. For GTI-gutta er hk Gud.

Med en standard sekstrinns manuell girkasse, akselererer det nye leketøyet fra 0 til 100 km/t på 7,2 sekunder. Det er også mulig å få bilen med DSG-girkassen (Formel 1 teknikk), og da når Golf GTI 100 km/t etter bare 6,9 sekunder. Og UP gleder seg.... .

Direkte bensininnsprøyting sørger for at bilen tross alt har et moderat bensinforbruk: Den firesylindrede motoren bruker ikke mer enn 0,8 liter per mil i snitt, dvs. om du ikke kjører med flatt jern hele tiden.

Lave linjer, en aggressiv sort grill med rød omramming, hekkspoiler, 17-tommers hjul og synlige, røde bremsekalipere er klare " her-kommer-jeg"-signaler.

Sammenlignet med tidligere versjoner av Golf GTI skiller den nye seg designmessig langt mer fra standardutgaven.

Da Golf GTI kom for første gang i 1976, skulle den bare bygges i 5.000 eksemplarer over en begrenset periode, og fargene skulle bare være sølv og rød. Men GTI ble en kjempesuksess: Gjennom fire generasjoner GTI er det produsert over 1,5 mill. biler.

Den nye Golf GTI lanseres i Norge i desember. Men altså ikke med VW's råsterke dieselmotor, noe som kunne ha vært et fikst slag for dieselteknikken.

GTI diesel hadde virkelig vært en øyeåpner, VW!