AUTOMAT: PSA er nå i stand til å levere automatgir til den nye dieselmotoren i C5, og like fullt klare kravene i Euro IV. Dette var vanskelig i enkelte eldre motor/bilkombinasjoner, der dieselmotor bare ble levert sammen med manuell girkasse. (Bilde: PSA)
BITURBO: PSA/Fords nye 2,2 liters dieselmotor har to turboer som arbeider i sekvens. Det gir renere forbrenning og høyt moment (370 Nm). Litereffekten er hele 77,3 hk. Før var dette høyt t.o.m. i trimmede bensinmotorer. (Bilde: PSA)
LYS: Ny motor, nytt lys: I vintermørket var det deilig å kunne se godt inn i svingen, mens snøen herjet rundt oss. Det ytterste lykteparet vris inn i svingen ¿ og rett i kamera. Bilnesa peker rett fram. (Bilde: STEIN BEKKEVOLD)

Diesel med biturbo

  • Motor

Den har partikkelfilter, klarer kravene i Euro IV med god margin og er koblet til en mekanisk 6-trinns girkasse.

Forbruket er lavere enn i andre like store dieselmotorer og dreiemomentet på 370 Nm fra 1500 o/min gjør at du nesten ikke trenger å gire.

Ekstrem

Et nytt PSA/Ford-utviklet forbrenningskammer ”ECCS” (Extreme Conventional Combustion system) skal sørge for optimal blanding av luft og drivstoff.

Common rail av tredje generasjon - med et trykk på +1 800 bar - forstøver drivstoffet enda mer effektivt enn tidligere.

Fotgjengervennlig

Motoren tar mindre plass i motorrommet, hvilket ifølge Citroën gir bedre beskyttelse av fotgjengere ved en eventuell kollisjon.