Diesel-Jag!

440 Nm dreiemoment, sekstrinns datastyrt automatkasse, 150 kW/210 hk.

En så høy litereffekt - motoren har 2,7 liter slagvolum - er ifølge Jaguar bare mulig med den nye innsprøytningsteknikken som Siemens og Bosch har utviklet:

Datastyrte piezoelektriske ventiler slipper drivstoff under 150-200 MPa trykk inn i sylinderen seks ganger pr. arbeidsslag.

To før-injiseringer starter prosessen, to hoveddoser står for det meste av effekten og to etter-doser renser opp. Lave NOx-tall, lavt spesifikt forbruk og svært høy litereffekt er resultatet.

Den nye 24-ventilers V6'eren kommer med ulike ytelser, dreiemoment og utslipp.

Motoren har aluminium/silisium topplokk og tynnvegget motorblokk i trykkstøpt jern. Samtidig som den veier lite, har blokken kompakt struktur med høy styrke og stivhet. Dette bør gi lang levetid og lavt støynivå.

Motoren møter de strenge utslippskravene i Euro IV, og ved hjelp av et ceriumrenset filter er utslippene av partikler ifølge fabriken redusert til ufarlig nivå.

Motoren kommer med ytelser opp til 150 kW/207 hk og har største dreiemoment 440 Nm.

Den vil bli brukt både av Ford og av Peugeot Citroën. Dette er det nyeste resultatet av en samarbeidsavtal som ble signert av PSA Peugeot Citroën og Ford Motor Co i september 1998.

Et år senere ble avtalen utvidet og dekker nå felles design og produksjon av fire familier dieselmotorer med direkteinnsprøytning.