SØKESJEFEN: Den norske Google-sjefen Jan Grønbech kan fortelle oss hva nordmenn er mest interessert i gjennom året. (Bilde: Odd Richard Valmot)

Dette søker vi etter

Hva er det folk søker etter her på berget. Det er spørsmålet Google stiller seg hvert år og som den norske Google-sjefen Jan Grønbech påtar seg å besvare.

Folks adferd forandrer seg veldig. Antall søk vokser med 30 til 35 prosent årlig. Litt mer enn i andre liknende land. Og de søker etter flere emner og ting enn før.

Mobil

Har du ingen mobilstrategi så har du ingen strategi, er beskjeden fra Googles toppsjef Eric Schmidt.

I dag gjøres en svært stor del av alle søk fra mobiltelefoner. 20 prosent av amerikanske nettbrukere er bare på mobil.

PC-en er stort sett parkert. Det ser ut som 50 prosent av internettrafikken vil komme fra mobiler om to år, mens man trodde det ville skje i 2015 for et par år siden.

– Da jeg begynte i Google for seks år siden hadde vi ikke rare mobilstrategien, men det skal jeg si vi har nå. Når iPhone kom så vi at søkevolumet økte med en faktor på 50 hos de som brukte den. Om to år er 50 prosent av alle søk fra mobile enheter og utviklingen vil fortsetter oppover, sier Grønbech.

Lokalt

På noen områder er man allerede over. Over 50 prosent av alle søk på restaurant kommer fra mobiler i dag og kartdata er like etter.

– Vi ser også at mobilsøk er veldig effektivt for lokale kjøpmenn. Mobilen er lokal. 61 prosent av alle som søker opp en forretning på mobilen ringer til dem. Likevel er det hjemme vi bruker mobilen mest. Vi surfer med den og bruker den til mobilspesifikke ting som å ta bilder og sende over dem til andre, sier Grønbech.

Søkeåret 2011

Det er en del ting som ikke endrer seg mye fra år til år, slik som sex, men mange ting endrer seg betydelig. Både over året og fra time til time.

I januar var Maria Amelie mest søkt. I mars var Charlie Sheen veldig etterspurt, mens måneden etter var det russen som tok mye oppmerksomhet, for å bli etterfulgt av plankingtrenden måneden etter.

Dødsfallet i Jackass dominerte i juni, og terror i juli. Nakne kjendiser og dødsfallet til Steve Jobs og søketips i Google var viktige søkebegreper i månedene etter. ,

Derimot var det ikke mye interesse for Mubaraks fall. Heller ikke Osama Bin Ladens død skapte den store søkeinteressen. Folk fikk nok det de trengte via vanlige media.

Kjempevekst for Android

Facebook på topp

I en sammenlikning mellom årene 2006 og 2011 er det bare Google som går igjen som et av de ti mest søkte begrepene.

I 2006 var Oslo på topp. I år er det Facebook. Når folk før lette etter ordbok så søker folk nå etter translate. Før var to av søkebegrepene nettsteder, i år er det åtte. I stedet for å gå til google søker folk etter google.

Raskest økende

Det er Minecraft og Twitter som øker mest i 2011, fulgt av Dagbladet og Facebook.

Mye av dette skyldes nok at de som bruker Googles nettleser Chrome. Den registrerer folk som går til et nettsted som et søk og ikke som et oppslag.

Men folk søker ikke bare etter tekst. De søker etter bilder også. I Norge var det Justin Bieber som dominerte bildesøk. I USA var det iPhone 5.

Valuta

På økonomisiden var det valutakalkulator, sparebank, bank og skattelister som gikk igjen. Omtrent uforandret fra år til år.

Av kjendiser var det Rachel Nordtømme som var på topp, mens kaptein Sabeltann kom på åttendeplass.

I kongefamilien var det Mette-Marit som dominerte, godt over 20 prosent foran kongen og 50 prosent foran dronningen. Den samme fordelingen er det når vår royale gjeng søkes fra utlandet.

Av bilmerker er det BMV som leder foran Volvo og Mercedes på to og tre. Porsche må finne seg i tiendeplassen.





Lavkarbo og cupcakes

Av drikkevarer leder Strawberry daiquiri fulgt av tequila og Smirnoff. I matveien er det ikke uventet lavkarbo i tre ulike varianter som leder stort foran cupcakes på fjerde og femtepass.

Av filmer topper Harry Potter foran vampyrene i Breaking Dawn.

Folks reisesøk domineres av Jamaica, Bahamas og Fiji. Langt foran de reisemålene folk virkelig drar til.

Finans

I den forrige finanskrisen kunne vi se over hele verden hvordan folks søk endret seg fra det å bruke penger til å spare penger. Det vil vi nok kunne se nå også. ingen i Hellas søker etter dyre produkter for tiden.

Grønbech er bekymret over at så mange bedrifter ikke har en mobil strategi. Mange i bilbransjen og innen finans er lite til stede.

Det holder ikke bare å konvertere det man har på nettet til mobilen. Folk er nærmere handlesituasjonen når de bruker mobilen og de som har gode apper får mest igjen for investeringene.