T2

Dette produktet betyr mest for oss

Nei, det er verken mobilen eller pc-en.

3. sep. 2012 - 20:27

Teknologikåte kunder har ikke alltid de preferanser man skulle tro, og mange av dem behersker ikke det de har kjøpt seg.

Elkjøp, med sine 60 millioner kundebesøk årlig, har de siste årene spurt kundene sine hvilket elektrisk/elektronisk produkt som er viktigst for dem.

De fleste ville kanskje tenke først på mobiltelefonen, men det er faktisk kjøleskapet som vinner. Mobilen kommer på andreplass, mens PC-en og vaskemaskinen må dele tredjeplassen.

– Det mest overraskende er at bare fem prosent setter TV-en på topp. I undersøkelsen fra i år ser vi også at ting som mobiltelefoner og ørepropper er blitt et motefenomen. For fire år siden var bare 40 prosent merkebevisste når de handlet. Nå er tallet hele 70 prosent, sier kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge, Åshild Indresøvde.

Årets hvitevarenyheter: – Får maten til å vare tre ganger så lenge

Teknotrøbbel

Elkjøp er opptatt at produktene de selger virker som de skal og at folk har glede av dem. Dessverre er det ikke alltid like enkelt for kundene.

– De over femti har store problemer med å håndtere all den nye teknologien de skaffer seg, og det gjelder spesielt kvinner. De fleste svarer at de gjerne vil ha hjelp både til å bruke dem, men også til å utnytte alle egenskapene i produktene. Hele 27 prosent av dem vi har spurt har et eller annet produkt de aldri har brukt fordi de ikke får det til. Det høres ille ut, men det er en kraftig nedgang fra i fjor hvor hele 35 prosent var i denne kategorien, sier Indresøvde.

Selv om noen ikke klarer å få i gang det de kjøper seg i det hele tatt, er det også en utfordring at folk ikke klarer å utnytte det de kjøper.

De skaffer seg avanserte nettbrett, multifunksjonsmaskiner og andre ting som kan gjøre masse forskjellig oppgaver. Og så ender de med å utnytte bare en funksjon eller to.

Les også: Denne maskinen lager middagen selv

Geekaksept

Undersøkelsen viser også at det blir stadig mer akseptert å være en teknonerd. Slike folk blir satt pris på fordi de kan hjelpe til med hverdagens problemer.

– Svært mange av de ordene mange av oss tar for gitt har ikke folk peiling på. 49 prosent vet ikke hva nettskyen er og hele 79 prosent må melde pass når det blir snakk om pyrolyse. 46 prosent vet ikke hva en PVR er, selv om mange av dem bruker en til daglig. 25 prosent blir svar skyldig når det er snakk om DAB, men når det dreier seg om Apper er det bare 6 prosent som melder pass. Men selv om de vet hva App betyr, er det bare 44 prosent som sier at de bruker dem.

Les også:

DETTE må vel være Norges eldste kjøleskap?

Er dette Norges eldste komfyr?  

Konservative kunder

Elkjøp har tilbudt varene sine på nett i mange år, og de trodde for noen år siden at et stort antall kunder ville velge nettet fremfor butikken. Men slik har det ikke gått.

Kundene fortsetter å strømme til butikkene. Bare 8,2 prosent av omsetningen har flyttet seg over på nettet.

Det å ta og føle på ønskedrømmen, snakke med folk og ikke minst ta sakene med seg med en gang betyr tydeligvis mer enn man har trodd.

Hele 40 prosent av alle kundene som kommer innom trekker kølapp for å snakke med noen og få råd. Det kan se ut som nettbutikken Komplett.no også har skjønt det, for nå åpner de en butikk i Oslo.

Les også:

Norsk forskning kan gi sunnere chips

Null effekt av antibac-stoffer

Her er fremtidens hvitevarer  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.