Det flytende hotellet Floatel Superior er koblet til Goliat-plattformen med en gangbro og brukes til å innkvartere alle arbeiderne som klargjør plattformen. (Bilde: Eni Norge)

GOLIAT

Dette gjenstår for å få Goliat-flyteren klar til produksjon

Eni ber om mer tid.

Det flytende hotellet Floatel Superior brukes for å kunne gi kost og losji til alle som klargjør Goliat-plattformen i Barentshavet.

Opprinnelig skulle produksjonen på plattformen startet i løpet av sommeren, men Eni hadde for sikkerhets skyld søkt om å få bruke floatellet frem til 30. september.

Goliat-prosjektleder Matteo Bacchini har søkt om å få forlenget fristen med to måneder - frem til 30. november.

Eni-sjefen om Goliat: 100.000 fat om dagen før årsskiftet

– Klare i nær framtid

Andreas Wulff, kommunikasjonsdirektør i Eni Norge, forteller at de vurderer å utvide leietiden for Floatel Superior, avhengig av operasjonelle behov, og at søknaden er et ledd i dette.

Han svarer følgende om produksjonsstart:

– Vi forventer å være klare til produksjon i nær framtid, skriver Wulff i en epost.

Unik bildeserie: Her kommer Goliat til Norge

Gjenstående arbeid pågår

På feltet er mye klart, men noe gjenstår.

– Vi er i sluttfasen av klargjøring for drift på Goliat-feltet, skriver Wulff.

Alle produksjons- og injeksjonsbrønner som er nødvendige for produksjonsstarten er ferdigstilt. Stigerørene som knytter havbunnsinstallasjonene til plattformen er tilkoblet. Også den undersjøiske kraftkabelen er koblet til og forsyner plattformen med elektrisk kraft fra land, ifølge Wulff.

Han legger til at det fortsatt er ting som ikke er på plass før produksjonen kan starte.

– Noe gjenstående arbeid, samt uttesting av ulike systemer pågår. Prosessen med å overføre system for system til driftsorganisasjonen i Hammerfest pågår og det gjennomføres ulike inspeksjoner før endelig samtykke til produksjonsstart kan gis, skriver han.

Bli med inn: Slik bor offshorearbeiderne på Norges største boligrigg

Venter på myndighetene

For å kunne starte produksjonen, trenger Eni også samtykke til å ta i bruk FPSO-en fra myndighetene. Petroleumstilsynet holder for tiden på med saksbehanding av denne søknaden.

– Fra vår side er det brukssamtykke som gjenstår før produksjonsinnretningen kan tas i bruk, opplyser Øyvind Midttun, pressekontakt i Petroleumstilsynet.

I dag har de åtte måneder fri i året: I dag har de åtte måneder fri i året. Det kan det bli slutt på

Skulle starte i sommer

«Basert på den pågående aktiviteten for å få Goliat FPSO i drift, er det forutsett et behov for ytterligere bruk av Floatel Superior utover den nåværende godkjente datoen 30. september», heter det i søknaden. 

Dette for å sikre seg mot noe uvisshet rundt ferdigstillingen før første olje og for å sørge for ytterligere assistanse under oppstartsoperasjoner, ifølge søknaden.

Eni forventet tidligere i år å komme i gang med produksjonen på Goliat i løpet av sommeren. 31. juli ble oppgitt som planlagt dato av Petroleumstilsynet, som tvilte på at selskapet ville rekke dette.

Selskapet forklarte tidligere i sommer forsinkelsen med elendige værforhold i Barentshavet i juni.

Da Eni søkte om å bruke det flytende hotellet i fjor vår, så selskapet for seg at arbeidet i Barentshavet skulle vært ferdig innen slutten av juli. De søkte imidlertid om å få bruke Floatel Superior frem til 30. september dersom det skulle oppstå overraskelser.

Les også: Dette er unikt med teknologikjempen Goliat

Tung start

Goliat-feltet har på mange vis utviklet galt for operatøren Eni, samt Statoil som er partner i prosjektet.

Prosjektet har gått på solide kostnadsoverskridelser og utsettelser. Minst 15 milliarder kroner ekstra har det nordlige oljeprosjektet kostet.

Oppdaterte kostnadsberegninger kommer i statsbudsjettet for 2016 som legges frem 7. oktober.

I forbindelse med byggingen av innretningen har ikke minst tre mennesker mistet livet.

Dersom Goliat kommer i drift nå, er også oljeprisen en faktor.

Analytiker i Arctic Securities, Christian Yggeseth har tidligere anslått for Teknisk Ukeblad at Goliat trenger over 100 dollar fatet for å gå i balanse.

Les også: Komponentene på gigantskipet er så store at Yme-fjerningen blir utsatt igjen