MOBIL

Dette får du ikke erstatning for

Du har i utgangspunktet reklamasjonsrett på telefonen din i fem år, men slett ikke alltid.

26. feb. 2010 - 17:47
Vis mer

Om mobilen din plutselig slutter å fungere, kan du benytte deg av reklamasjonsretten om det er mindre enn fem år siden du kjøpte telefonen. For at du skal ny telefon eller gratis reparasjon av den gamle, kreves det imidlertid at det er produsentens – og ikke din – feil at ting ikke fungerer lenger.

Og hva som er din feil, det er mer enn du tror.

Iphone død etter tre måneder

Studenten Vegard Røsland (26) kan fortelle en historie mange nordmenn vil kjenne seg igjen i:

– Jeg kjøpte en Iphone 3GS, og regnet med at dette ville være telefonen jeg skulle bruke de neste årene. Under tre måneder senere ville den plutselig ikke lade lenger, så jeg leverte den inn til butikken jeg kjøpte den i, og regnet med at de ville fikse feilen, sier Røsland til Mobili.no.

Etter to uker tar butikken kontakt, og Røsland får beskjed om at fuktindikatoren har slått ut, og at han dermed ikke har krav på noen erstatning.

– Dette var en dyr telefon, som jeg fremdeles har 4000 kroner igjen å betale på, så jeg har selvfølgelig behandlet den mer varsomt enn andre og billigere telefoner jeg har hatt.  Det er tragisk at en telefon du kjøper i dag skal slutte å virke etter tre måneder. Jeg har ikke sølt noe på den eller gjort noe annet som skulle tilsi at den ville bli ødelagt. Om jeg hadde fått beskjed om at dette var en telefon som kunne bli fuktskadet ved normal bruk, hadde jeg jo aldri kjøpt den.

Røsland har ikke gitt opp håpet ennå, og har tatt saken videre til forbrukerrådet.

– Jeg hører jo at folk sier det ikke er mye å gjøre når det er påvist fuktskade, men har likevel forhåpninger om å få ny telefon eller gratis reparasjon. Det føler jeg jeg har krav på etter tre måneder med fin behandling av telefonen. Om dette hadde skjedd etter to år, hadde det vært en helt annen sak.

– De fleste kundefeil skyldes fuktskader

Informasjonssjef og fagredaktør i Elektronikkbransjen, Erik Andersen, kan fortelle at det ikke finnes noe allment svar på hva som er kundens eller produsentens feil, men at man stiller svakt når det er snakk om fuktskade.

– Saker med fuktskader er alltid vanskelig, og produsentene har gjort veldig mye for å bedre bevisførselen.  En mobiltelefon i dag har en egen fuktighetsindikator som slår ut om den blir utsatt for væske. De aller fleste feil fra kundens side gjelder fuktskader, sier Andersen.

Og man trenger slett ikke miste telefonen i badekaret for å være skyld i en vannskade.

– Det er fort gjort å få kondens inn i telefonen dersom man ikke tar forholdsregler. Om du for eksempel er i nærheten av sjøen, er sjansen stor for at saltvann blir tatt av vinden og kommer i kontakt med telefonen. Å ha telefonen tett inntil kroppen er heller ikke å anbefale, da det fort dannes kondens.

Flyvende saltvann og fordampet svette er langt fra de eneste truslene mobiltelefonen din kan utsettes for i løpet av en vanlig dag. Temperatursvingninger er en viktig faktor som ofte blir undervurdert.

– Dersom man er utendørs i veldig kaldt vær, må man ikke finne på å bruke telefonen straks man kommer inn i varmen. Gi telefonen ti minutter til å stabilisere seg, så unngår du at det dannes kondens som kan ødelegge den.

– Ikke legg telefonen i hanskerommet

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Selv om fuktskader er den vanligste årsaken til at en telefon blir ødelagt, slutter ikke listen over skader kunden kan lastes for helt ennå. Blant annet har sommeren tatt livet av mange mobiltelefoner.

– Om telefonen blir utsatt for høy temperatur, kan komponentene på innsiden smelte. Om telefonen ligger ubeskyttet i solsteiken går det fort galt (Ja, selv om du har Samsung Blue Earth red.anm.). Ta forholdsregler for å holde mobilen din unna varmen, og ikke legg den i hanskerommet på bilen, der blir det fort veldig varmt.

Å ta med mobiltelefonen på stranden er i utgangspunktet en dårlig idé, men om du først gjør det, bør den ligge i en veske, helst med glidelås, for å skjerme den mot sand og varme.

Andersen har selvsagt ikke fasiten på hvordan man unngår brukerfeil på telefonen sin, men anbefaler at man hele tiden tar forholdsregler, og er obs på omgivelsene sine.  Han henviser til Elektronikkbransjens egne ”Mobilvettregler” som en grei pekepinn.

For om du leverer inn en telefon som har smeltede komponenter, rød fuktighetsindikator eller sand bak skjermpanelet, så stiller du svakt i forhold til erstatning.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.