Gulli bru vant Betongtavler 2015. (Bilde: Statens Vegvesen)

BETONGTAVLEN 2015

Dette er Norges vakreste betongbru

Prises for eleganse og byggemetode.

BETONGTAVLEN

  • En utmerkelse som gis til byggverk i Norge, hvor betong er anvendt på en miljømessig, estetisk og teknisk fremragende måte.
  • Betongtavlen er samarbeid mellom Norske Arkitekters Landsforbund og Norsk Betongforening.
  • Den deles ut av Norsk Betongforening, og gikk første gang til Bakkehaugen kirke i 1961.

Gulli bru

  • Lengde: 741 m.
  • Spenn: 44,2 m. + 13x 51 m. + 33,8 m.
  • Seilingshøyde: Ca. 17,7 m.
  • Lengste søyle: 24,5 m.
  • Dypeste fundament: 11,7 m.
  • Kjørebredde: 16,5 m.
  • Vekt, brukasse: 27 tonn pr. m.
  • Totalvekt: 21 500 tonn
  • Total forskaling: 32 745 m2
  • Betongstøp: 9950 m3 over vann og 1850 m3 under vann
  • Armering: Totalt 2100 tonn. 18 000 m. spennarmering. Ca. 350 m. utstøpte stålrørspeler
  • Kontraktsverdi: 337,56 mill. kr. (inkluderer bl. a. 1,3 km. firefeltsveg og et toplanskryss)
  • Ferdigstilling: September 2014

Gulli bru, som i fjor lot biler kjøre tvers over Norges lengste elv for første gang, har ikke bare forkortet kjøretiden lang E16 mellom Kløfta og Kongsvinger.

Denne uken vant brua også årets Betongtavle 2015.

– Dette er et forbildeprosjekt innen brubygging, sier juryens leder Jan Eldegard.

Roses for metoden

Brua roses blant annet for byggemetoden som er valgt.

Gulli bru er nemlig bygget med framskyvingsmetoden, en metode som er nokså ny i Norge.

Den går ut på at en forskaling på hydrauliske jekker er montert på nordre landside av elva. Forskallingen brukes til å støpe elementene, som hver er 25,5 meter lange.

– De ferdigstøpte elementene skyves så ut på støpte søyler i vannet ved hjelp av hydraulikk, har byggleder Ola Petter Jensen i Statens Vegvesen forklart til Teknisk Ukeblad.

Miljøvennlig metode

Ytterst på første seksjon er det montert en lang nese i stål som minimerer nedbøyingen i spennet mellom søylene.

Når brua jekkes bortover på søylene brukes plater med teflon som mellomlag på midlertidige lagre mellom brua og søylene, slik at friksjonen reduseres mest mulig.

Metoden, er ifølge Jensen en veldig sikker måte å bygge bru på.

– Framskyvingsmetoden har mange fordeler. Den er mer miljøvennlig enn andre byggeformer. Siden vi bruker forskalingen om og om igjen, så reduserer byggeformen omfanget av forskalingsmateriale kraftig, sier han.

I tillegg er metoden sikrere for dem som arbeider med brua.

– Alle arbeiderne jobber på land, så vi trenger ikke å tenke på at noen kan falle i Glomma, sier bygglederen.

Elegant og naturlig

Det er ikke bare byggemetoden brua roses for.

I jurybegrunnelsen kan man lese at Gulli bru er svært elegant og glir helt naturlig inn i landskapet. Når man kjører over føles det som å fly over elva, men det er først fra prammens perspektiv at de nydelige linjene og formene virkelig åpenbarer seg.

Videre står det at dimensjonene på broens deler er store, men den oppleves likevel som svært enkel og lett.

– Gulli bru mottar Betongtavlen 2015 fordi den er et utmerket forbilde for kommende bruprosjekter -både når det gjelder utforming, utførelse og gjennomføring, sier Eldegard.

Kombinasjon av materialer

Gulli bru var ikke den eneste betongkonstruksjonen som vant Betongtavlen 2015.

– I år har det vært rekordmange flotte kandidater som har vært med i vurderingen til å vinne , sier Eldegard.

Årets andre vinner er Kimen kulturhus som roses for stor variasjon av betongoverflater som er spesielt godt tilpasset byggets bruksområder.

Det store omfanget av betong i interiøret spiller svært god sammen med de andre materialene som er benyttet i bygget; trespiler og trepanel i lyst treverk og strekkmetall i himlingen og som fasadekledning, står det i juryens begrunnelse.

– Kimen kulturhus tildeles Betongtavlen 2015 for sin gjennomførte og sofistikerte bruk av betong i en elegant kombinasjon med andre materialer. Kimen er et fremragende byggverk som fungerer like godt til hverdag som til fest, til glede og til sorg, sier Eldegard.