Jernbaneverket mener (Bilde: Scanpix)
Busskaos etter togstans på Østfoldbanen en onsdag ettermiddag i mars 2004. Årsaken var at en kjøreledningen hadde falt ned og jordingsfeil på Oslo S. (Bilde: Scanpix)

Det står alltid et tog

  • Motor

Togkaoset tar ingen ende.

I februar i fjor ble NSB og Jernbaneverket innkalt på teppet av samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Halvannet år etter er det gått fra galt til verre, viser tall Aftenposten har innhentet.

  • 9721 tog er innstilt som følge av uhell, forsinkelser og uforutsette hendelser fram til 1. oktober i år.
  • Antallet "ikke-planlagte" innstillinger er hittil i 2008 50 prosent høyere enn "kriseåret" 2007, da 6423 tog ble innstilt.
  • 247 000 tog er forsinket fram til 1. oktober. Dette er 30 prosent flere forsinkelser enn i hele 2007.


Flere årsaker

Årsakene til togkaoset er flere. I nesten 36 prosent av tilfellene skyldes forsinkelsene feil i infrastruktur som kjøreledning og signalanlegg.

Togselskapene må selv ta skylden for nesten 35 prosent av forsinkelsene, som følge av vognproblemer og mangel på personell.

Trafikkavvikling/ytre forhold, som saktekjøring i forbindelse med anleggsarbeid, har ansvar i 30 prosent av tilfellene.

Bergensbanen verst

Det store kaoset rammer i stor grad folk i Oslo-området, hvor 21 prosent av lokaltrafikken er forsinket i rushtiden.

På topp ligger Bergensbanen med 28 prosent forsinkelser. Deretter følger Ofotbanen med 26 prosent forsinkelser, Drammensbanen med 25 prosent forsinkelser og Dovrebanen med 23 prosent forsinkelser.

Ser mot 2012

Både NSB og Jernbaneverket lover nok en gang bedring.

Samferdselsminister Navarsete sier til avisen at en ny jernbanehverdag vil være på plass i 2012, da nye tog og den nye Oslotunnelen og Vestbanekorridoren er på plass.