Det nye Bjørvika

Velfrisert, vakkert og voldsomt. Dette er en passende beskrivelse av utredningene om Oslos nye bydel; Bjørvika og Bispevika, som nå vises i hovedstaden. Fra dagens ingenmannsland – dominert av eksos, asfalt og betong – skal et nytt byområde skapes med næringsbygg, boliger og fellesarealer. Nærheten til vann og grøntarealer skal utnyttes, samtidig som bilveier og annen infrastruktur må på plass.

Fire tverrfaglige konsulentgrupper ble i vår engasjert til å utrede alternative totalløsninger for området rundt den nye Operaen. I tilfluktsrommet under Nationaltheatret jernbanestasjon viser de resultatet av arbeidet i tegninger, tekst og montasjer.

Høyhus eller ei

Utnyttelsesgraden av området varierer fra 400.000 til nær 800.000 kvadratmeter – og fra 600 til over 2000 boliger. Byggehøyden blir trolig ett av stridstemaene: Tre av gruppene satser på høyhus i området mellom jernbaneskinnene og fjorden. Et spennende innspill er Tårnbyen – 12 boligtårn som hver er på 25 etasjer og formet som stemmegafler – fra gruppen der Arne Henriksen Arkitekter er norsk deltaker. Til sammenligning er dagens Hotel Plaza på 30 etasjer. Den akademiske sammensatte gruppen, der blant andre Arkitekthøgskolen i Oslo er representert, er den eneste som ønsker en lav og relativt spredt bygningsmasse.

DivA Arkitekter, Institutt for byutvikling og Norsam, har sammen med to britiske partnere tegnet en ny bydel etter klassisk, europeisk modell rundt et nytt bydelssenter – Bispetorget. De vil legge veisystemet, som i dag tangerer middelalderruinene i Gamlebyen, i en bue ut i fjorden, mens kanaler skal sørge for vannspeil nesten helt inn til torget.

Boulevard

Plan B, Hjellnes Cowi, Catelle Eiendoms-Consult og Norsk institutt for kulturminneforskning er med i gruppen som går inn for den tetteste utbyggingen. De har tegnet en bred boulevard mellom den nye operabygningen og Oslo S. På innsiden reiser det seg en skog av høyhus – som også dekker alle jernbanesporene inn til Oslo Sentralstasjon..

Oppdragsgiverne for utredningene er plan- og bygningsetaten i Oslo kommune, NSB Eiendom, Statens vegvesen Oslo og Statsbygg. Planleggerne står fritt til å benytte elementer fra alle de fire utredningene.

Byrådet i Oslo skal behandle Bjørvika-utredningene før jul.