Administrerende direktør Olaf Wigstøl i Hydro Aluminium Structures forteller om litt lysere tider for den trøblede bildelsindustrien. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Administrerende direktør Olaf Wigstøl i Hydro Aluminium Structures forteller om litt lysere tider for den trøblede bildelsindustrien. (Bilde: Trond Gram)
Hos Hydro på Raufoss har de tapt penger den siste tiden, og ansatte har måtte gå, men nå begynner det å se litt lysere ut. (Bilde: Trond Gram)
Kongsberg Automotive fikk en av sine største kontrakter noensinne i august.

Det lysner for bildelindustrien

  • Industri

De mest positive signalene kommer fra den største aktøren, nemlig Kongsberg Automotive (KA).

Tidligere i august sikret KA seg selskapets nest største kontrakt noensinne, verdt 550 millioner kroner over seks år.

1,3 milliarder

– Vi har jobbet hardt for denne kontrakten i lang tid, og det er skikkelig morsomt å få bevis for at vi har oppfylt kundekravene for dette kompliserte produktet, sier Håkon Amundsen, KAs markedsdirektør for nyttekjøretøy.

KA skal levere vitale chassis- og støtdemperprodukter til en av verdens største produsenter av tunge lastebiler.

Avtalen er den siste i rekken. Totalt har selskapet kapret ni nye kontrakter siden midten av mai til en samlet verdi på 1350 millioner kroner.

– Vi merker at det løsner. For det første har vi et marked som har stabilisert seg på det lave nivået som det kom ned på. I tillegg ser vi en lysning utover høsten, sier Amundsen.

TI kan flagge hjem

Stabilisering, er begrepet også direktør Peter Didriksson i TI Automotive på Kongsvinger benytter:

– Ja, om enn på et lavt nivå. Det er i hvert fall et bra første tegn. Vi tror og håper at bunnen er nådd, sier Didriksson.

Etter fem runder med oppsigelser, er det nå igjen kun 70 ansatte i selskapet. 85 måtte gå i februar da de britiske eierne flyttet produksjonen av drivstofftanker til Belgia. Omtrent like lenge har den norske avdelingen vært til salgs. Og nå kan det se ut som den flagger hjem:

– Vi er midt inne i en prosess med en norsk kjøper. Noe vi ser svært positivt på. Forhåpentlig får vi en avklaring i løpet av denne måneden, forteller Didriksson.

Mindre underskudd

Hydro taper fortsatt penger på sin bildelproduksjon, men tapet er betydelig mindre enn i vinter. I andre kvartal var underskuddet 37 millioner kroner, mot 115 millioner i første kvartal

– Vi har hatt en tøff vår og gjort masse tiltak i løpet av fjorårets høst og denne våren som vi ser gir en lindrende effekt. Uten å være for optimistisk ser vi gjennom sommermånedene at det har vært en antydning til bedring i forhold til første og andre kvartal, sier Olaf Wigstøl, direktør for Hydros bildelproduksjon på Raufoss.

Han tror noe av den bedringen er drevet av insentivpakkene i forskjellige land for at folk skal kjøpe mer energigjerrige biler. Spørsmålet er, ifølge Wigstøl, om markedet faller sammen når disse pakkene forsvinner.

Aggressive KA

KA mener nå å se effekten av å ha vært offensive i nedgangstiden:

– Vi har vært veldig aggressive i den perioden vi har vært gjennom nå, med produktutvikling og markedsføring. Vi har prøvd å posisjonere oss hele tiden til markedet kommer tilbake. Det gjør det nå, men det kommer ikke veldig hurtig tilbake, sier Amundsen.

Arbeidet til den store lastebilkontrakten vil i hovedsak skje på selskapets fabrikker i Rollag og Hvittingfoss fra og med tredje kvartal 2011. Det er med andre ord en stund til selskapet får full effekt av arbeidet.

– Ofte jobber du to til tre år for å få en kontrakt og det kan fort gå fem år fra du begynner å jobbe med et konsept til det materialiserer seg i produksjon så dette er absolutt langsiktig jobbing, legger han til.