Forbundsleder i Industri Energi sier at oljebransjen har kastet penger ut av vinduet i gode tider, noe han mener konsulentsaken er et eksempel på. (Bilde: Scanpix)

– Det har blitt brukt penger i hytt og pine uten kontroll i det hele tatt

Fagforeningsleder om underarbeidet og overbetalt konsulent.

Teknisk Ukeblad fortalte tidligere denne uken om konsulenten Torbjørn Mork Oftedal som fakturerte for millioner i året for Statoil uten at han egentlig hadde noe særlig å gjøre. Det var nettsiden Enerwe som først fortalte historien.

Mork Oftedal mente blant annet at oljeselskapene i for liten grad har stilt spørsmål om egen pengebruk og hvorvidt man har rett organisasjon eller ikke.

Han får nå støtte fra fagforeningsleder i Industri Energi, Leif Sande.

Les også: Her slepes en teknisk milliardmaskin på over 1000 tonn

Torbjørn Mork Oftedal var konsulent for oljebransjen. Da han jobbet for Statoil fakturerte han om lag to millioner kroner for ett år, men hadde svært få arbeidsoppgaver. Privat

– Kastet penger ut vinduet

– Jeg kjenner ikke til at alle konsulenter har det på denne måten. Men det er helt åpenbart at dette føyer seg inn i en rekke som danner et bilde om at man i en periode har brukt penger som bare juling uten kontroll i det hele tatt, sier Sande til Teknisk Ukeblad.

Han sier at Industri Energi en rekke ganger har pekt på nettopp en voldsom pengebruk når det har vært gode tider.

– Penger har nærmest blitt kastet ut av vinduet når aktiviteten har vært så høy som den har vært. Konsulentsaken føyer seg som sagt bare inn i en lang rekke, sier han.

Statoil uttalte til Teknisk Ukeblad tidligere i uken at både industrien og Statoil jobber aktivt for å øke effektiviteten, redusere kostnadene og kompleksiteten i organisasjonen og måten de jobber på, samtidig som antall ansatte reduseres.

– I juni orienterte vi at vi innen utgangen av 2016 vil redusere bemanningen med 1100-1500 fast ansatte og i overkant av 500 konsulenter, ifølge pressetalsmann Knut Rostad.

1 uke overtid i Nordsjøen: 1 uke overtid i Nordsjøen: 82.362 kroner

– Lommeboka har stått åpen

Leif Sande tror dog at problemet kommer til å bli snudd på hodet med alle kuttene i bransjen

– Tror du det er i ferd med å bedre seg når Statoil og andre selskap nå kutter kostnader og personell?

– Det som er problemet når er at det går andre veien. Nå skjæres det til beinet på alt mulig. Se for eksempel på en del av serviceselskapene: Der har det aldri vært så mye overtid som nå, fordi så mange av folka er sagt opp.

– Så pendelen har snudd?

– Ja. Og det har vi kritisert mange ganger. Enten er det full gass, eller null gass. Enten kastes det ut penger i hytt og pine, eller så skjæres det til beinet. Det har ikke vært noen kostnadskontroll i gode tider. Da har alle vært opptatt av å få på plass det og det prosjektet. Da har lommeboka stått åpen, sier han.

Bekymret for kompetansen: – Ikke overrasket om vi om to år har knapphet på arbeidskraft igjen

Håper de lærer

Hilde-Marit Rysst i fagforeningen Safe sier til Teknisk Ukeblad at hun håper bedriftslærere er villige til å lære av konsulenteksempelet som Mork Oftedal representerer.

– Jeg har inntrykk av at troen på konsulenter, både i form av mer og bedre kompetanse, og ikke minst økonomien i å leie inn i stedet for å benytte egne ansatte med tilhørende kostnader, har gjort flere selskaper ikke har vært kritiske nok.

–De har ikke vært tett nok på til virkelig å vite hvorvidt det ville vært lønnsomt ikke å videreutvikle kompetanse blant egne ansatte, men heller risikere at konsulenten tar med seg kompetansen ved neste oppdrag, sier Rysst.

Hun sier at bransjen har brukt så mye konsulenter at tilfeller som Mork Oftedal har vært uunngåelig.

– Jeg håper bedriftsledere er villige til å lære av dette, og heller prioriterer egne ansatte med bedriftsstolthet og ønske om å løfte egen bedrift og dermed også sikre egne arbeidsplasser nå i disse tøffe tider, sier hun.

Les også: Dette bildet får det til å gå kaldt nedover ryggen på norsk offshorenæring