Antall dager med dieselforbud variere fra vinter til vinter avhengig av klimatiske forhold. (Foto: Mona Strande)

Det går mot dieselforbud

Allerede til vinteren.

Byrådet i Oslo legger onsdag fram flere tiltak som skal kvele luftforurensningen i hovedstaden.

Blant virkemidlene er dieselforbud, «SUV-avgift» i bomringen, nye bomstasjoner på bygrensen og lavere fartsgrense på hovedveiene.

Målet til miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) er å få forbudet er på plass til vinteren.

Les også: Nye dieselbiler forurenser langt mer enn de skal

– Vi foreslår at alle personbiler med dieselmotor og lastebiler som ikke har såkalt Euro 6-teknologi, ikke får lov å kjøre i visse deler av byen på de dagene der vi har høyest luftforurensning, sier hun til NRK.

Forbudet får trolig flertall i Oslo bystyre, slik det også hadde i 2012. Da sa Statens vegvesen nei, men tidligere i år vedtok Stortinget å gi kommuner hjemmel til å innføre lokale dieselforbud.

Ifølge Melby vil antall dager med dieselforbud variere fra vinter til vinter avhengig av klimatiske forhold.

Les også: Her skal det koste 200 kroner å kjøre dieselbil i sentrum

– Vi er nødt til å samarbeide med NSB og Ruter om å få et bedre kollektivtilbud på de dagene. Men det handler også om å få flere til å velge andre reisetidspunkt, få flere til å jobbe hjemme og få flere til å sykle eller gå i stedet for å ta bilen, sier miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby.

Les også: – I kaldt vær ble filtrene tettet av et voksaktig stoff, og bilene mistet motorkraften