Wärtsilä lanserer ny PSV-design på Nor-Shipping. Fartøyene skal være mer energieffektive med hybrid framdrift (batteri og motor). (Bilde: Wärtsilä)
Forsyningsskipet Blue Protector X-Bow. Ulstein har bygget og solgt 100 skip og designpakker med X-Bow. (Bilde: Ulstein)
Den nye PSV-desigen skal ha mer optimalisert overbygg og mast-design for en mer kostnadseffektiv byggeprosess og kapasitet til å frakte opp til 1200 m3 av type II kjemikalier. (Bilde: Wärtsilä)
Seven Viking er ett av de nyeste fartøy med det nå 10 år gamle X-Bow-designet. Seven Viking er ett av verdens mest avanserte subseafartøy. (Bilde: Ulstein)
Wärtsiläs konsernsjef Bjørn Rosengren skal avduke en stor nyhet på Rådhusplassen i Oslo tirsdag 2. juni kl. 17.00. (Bilde: Wärtsilä)

Wärtsilä PSV

– Det er i tøffe tider gode ideer vokser fram

Wärtsilä lanserer en ny design for offshoreskip.

Skips- og shippingnyheter preger Oslo og Lillestrøm denne uka. Nor-Shipping åpner på Varemessen på Lillestrøm tirsdag 2. juni.

Allerede mandag sendte Wärtsilä ut pressemelding med bilde av en ny generasjon plattform forsyningsskip (PSV). Samtidig sendte Ulstein ut melding om at deres baugskonsept X-Bow feier 10 år.

– Det er i tøffe tider gode ideer vokser fram, skriver Ulstein i sin pressemelding.

Som en norsk småby: Som en norsk småby: Ett av verdens største cruiseskip er satt i trafikk

Solgte til Rolls-Royce

X-Bow ble utviklet da offshoreindustrien slet i perioden 2003–2004. Ulstein hadde noen år tidligere solgt sin designavdeling og UT-design til Rolls-Royce.

Med X-Bow-lansering i 2005 var Ulstein igjen en innovatør på skipsdesign. Baugen, som kan minne litt om en vikingskipsbaug, ble kåret til årets ingeniørbragd av TUs lesere.

Ny maritim strategi: Ny maritim strategi: Dette er regjeringens 71 tiltak

Hybrid

Det er ikke sikkert Wärtsilä får dette for sitt nye skip. Endringene er ikke så spektakulære, men den norske designavdelingen på Stord har forbedret fartøyet på mange områder, ifølge en pressemelding.

«Forbedringene inkluderer optimalisert drift gjennom samspill mellom batteri og motor, optimalisert overbygg og mast-design for en mer kostnadseffektiv byggeprosess»

Den får også «kapasitet til å frakte opp til 1200 m³ av type II kjemikalier i tråd med nye forskrifter, betydelig forbedret sikt fra brua, bedre innkvarteringsordninger, redusert støy og vibrasjon, forbedret stabilitet i høy sjø, et hoveddekk-design som optimaliserer dimensjonene til dekket, og resirkulering i klimaanlegget for å spare energi».

«Videre gir en kombinert eksosrenser og lyddemper betydelig plassbesparing, samt at ny plassering av motorrommet eliminerer ett dekk med komplett A60 isolering,» heter det i meldingen.

Ventet på påbud siden 1994: Har ventet på påbud siden 1994 - nå skal salget av disse endelig ta av

Utenfor firkanten

Ulstein skriver på sin side at deres designere liker å utfordre vedtatte sannheter.

– Innovasjon er en sentral strategi i Ulstein Group, kommenterer visekonsernsjef Tore Ulstein, som er leder for Marked og Innovasjon i Ulstein.

– Det å tenke utenfor boksen og utfordre aksepterte løsninger, kan drive utviklingen videre. En utfordring vi alle møter er å legge til rette for mer radikale endringer og få tid til det. Tøffe tider kan være bra i perioder, da det gir tid og rom for kreativitet. Den maritime næringen er syklisk, og deler av denne industrien er nå inne i en bølgedal. Dette gir oss muligheter, og Ulstein vil jobbe målrettet for å kunne presentere nye ideer, løsninger og produkter i tida som kommer, sier Tore Ulstein i en pressemelding.

DSV-sjef: – Nå som teknologien er her, tror vi ikke på menneskeløse skip

Nøysom

Wärtsiläs sjef for skipsdesign, Riku-Pekka Hägg, er litt mer moderat i sine uttalelser.

– Wärtsilä Ship Design hever kontinuerlig standarden for effektivitet og bærekraft innen shipping. Det nye og topp moderne PSV-designet er nok et eksempel på dette, sier Hägg.

En annen avdeling av Wärtsilä, Ship Power, lover en verdensnyhet på tirsdag. På Rådhusplassen i Oslo står et stort objekt innpakket og bevoktet.

Klokka 17.00 skal konsernsjef Bjørn Rosengren avsløre en nyhet som skal sette energieffektivitet i et nytt perspektiv, ifølge invitasjonen til media.

Måtte stå over avganger hver dag: Batterifergen får ikke nok effekt - må stå over avganger hver dag