PAKKE: Mobilt bredbånd kommer til å bli en gratis eller rimelig del av bredbåndspakka for folk flest i 2011, ifølge telekomanalytiker Strand Consult. (Bilde: Espen Zachariassen)

Det blir bredbåndskrig i 2011

  • IT

Aktørene i bredbåndsmarkedet går en tøff tid i møte neste år, skal vi tro prognosene fra telekom-analytikeren Strand Consult.

I flere år har bransjen snakket om muligheten for alltid å være på nett, populært kalt ”always on”.

Norge høyt på trådløst nett





Epoken over

Den epoken er over.

Nå har alle mulighet til å være påkoblet til enhver tid, takket være smarttelefoner og nettbrett.

Derfor blir det europeiske markedet i 2011 preget av hva det skal koste for de ulike oppkoblingsalternativene.

Flere vil ha mobilt bredbånd





LTE

Og gjennomgangsmelodien er et realt prisfall, faktisk mye på grunn av den nye trådløse bredbåndsteknologien LTE (Long term evolution).

Her snakker vi om blant annet de nye 4G-nettene som er under utbygging flere steder.

De gir hastigheter på mobilt bredbånd som nærmest konkurrerer med kapasiteter vi i dag har på fiberlinjene.

Netcom skifter ut mobilnettet





Dividenden

I 2011 blir den digitale dividenden tilgjengelig for bruk til mobilt bredbånd i flere land, også i Norge.

Dette er ledige frekvenser fra det analoge bakkenettet for tv-kringkasting.

Mange telekomaktører venter utålmodig på å få tilgang til dividenden, i håp om å levere inntektsbringende mobilt bredbånd.





Ingen melkeku

Strand Consult mener imidlertid at disse teknologiene blir alt annet enn melkekuer.

Her er forklaringen:

Konkurransen neste år kommer til å bli tøffere der LTE blir bygget ut, fordi dette lokker folk vekk fra dsl-linjene. Det vil si bredbånd via telefonlinjene.





Gratis

Her kommer dsl-operatørene til å kjempe for å beholde kundene.

Én mulighet er å tilby tv på bredbåndslinjen, IPTV.

Den danske telekomanalytikeren har null tro på nylanserte Call Norwegian.
Én mulighet er å tilby tv på bredbåndslinjen, IPTV. NEDTUR: Telekomanalytiker John Strand spår tøffe tider for bredbåndsselskapene neste år. Kundene blir vinnerne. Aas, Erlend

Et annet alternativ er at de tilbyr kundene gratis eller ekstremt billig tilgang til mobilt bredbånd som en del av dsl-pakka.





Eksplosjon

Her kommer konkurrentene til å svare med tilsvarende pakkeløsninger.

– Resultatet er at konkurransen i bredbåndsmarkedet kommer til å eksplodere i 2011. Abonnementsprisene blir lave. De som satser på å selge kun LTE-tjenester, kommer til å gi opp ganske fort, lyder prognosen fra Strand Consult.





På toppen

For å bøte på inntektstapet vil leverandørene prøve å selge tjenester på toppen av den grunnleggende avtalen, noe av den samme utviklingen som vi har sett blant konsulenthusene i it-sektoren.

Mindre outsourcing enn ventet