Her etableres testfeltet for bergsikringsbolter i Oslofjordtunnelen. (Bilde: Vegvesenet)

TUNNELSIKRING

– Det beste resultatet er jo at vi ikke får noe resultat

I arbeid med å øke levetiden på bergkonstruksjonen fra 50 til 100 år, har Statens vegvesen etablert et testfelt i Oslofjordtunnelen.

Etableringen av feltet er en del av etatsprogrammet Varige konstruksjoner. Det har et mål om å se på levetiden til bergsikringsbolter.

Undersøker korrosjonsbeskyttelse

– Vi ønsker å finne ut mer om levetiden til bergsikringsbolter og spesielt effekten av ulike typer korrosjonsbeskyttelse, forklarer Are Håvard Høien i seksjonen for tunnel og berg i Statens vegvesen.

Høien sier valget av Oslofjordtunnelen som testfelt var enkelt.

– Det var viktig å ha testfeltet i en undersjøisk tunnel. Akkurat som i andre undersjøiske tunneler er det saltvann tilstede i Oslofjordtunnelen. Det fører til et mer korrosivt miljø enn i en vanlig oversjøisk tunnel, sier han.

Statens vegvesen har plassert ut flere typer stål og ulike konsepter for korrosjonsbeskyttelse. I tillegg har de påført korrosjonsbeskyttelsen skader for å undersøke effekten av disse.

Les også: Isolasjonen i mange norske tunneler kan gi cyanidforgiftning

Testingen tar tid

Siden korrosjon tar tid, er det uvisst når endelig resultat av testene vil være klart.

– Vi forventer ikke resultater før om flere år. Korrosjon av bolter tar tid, heldigvis. Men vi håper å kunne si noe om effekten av skader på korrosjonsbeskyttelsen før alt for lang tid er gått. Vi kommer til å følge opp feltet med jevne mellomrom og planen er at det skal følges opp de neste 50 til 100 årene, eller hvor lenge det praktisk vil være mulig. Vi forventer jo en gradvis utvikling, og regner med vi kan si noe om effekten av skader før vi kan si noe om den aller beste korrosjonsbeskyttelsen, sier Høien.

Han vet ikke med sikkerhet om testingen vil gi noe synlig resultat.

– Et resultat vil jo være at vi ikke ser noe som helst, og det er jo bra i dette tilfellet, sier Høien.

Han viser til bolter i pumpesumpen i Vardøtunnelen, Norges første undersjøiske tunnel, som var ferdig for 30 år siden.

– Disse ser man klare alderdomstegn på allerede, men stålet er fremdeles intakt, så vi må nok smøre oss med tålmodighet, sier Høien.

Les også: Her har de brukt over 20 år på 9 kilometer tunnel

Vil lage nye krav

Når resultatene fra fra disse og andre testinger kommer, ønsker vegvesenet å bruke resultatene til å utforme nye krav til bergsikringsbolter.

– Med mer kunnskap kan vi stille de riktige kravene og forhåpentligvis øke levetiden uten å øke kostnaden tilsvarende. I tillegg vil vi etter hvert kunne si mer om hvordan tilstanden til bergsikringen er i eksisterende tunneler og bruke den kunnskapen når tunneler skal rehabiliteres, forklare Høien.

Les også:

«Forskalingen ga fra seg et langt, pinefullt skrik»

Vil erstatte skruer og spiker med supertape