Operahuset og Snøhetta har vunnet arkitekturkategorien i Brit Insurance Designs of the Year. Nå venter tøff konkurranse mot de seks andre kategorivinnerne. (Bilde: Asbjørn Goa)
KONKURRENT: Shepart Faireys kjente Obama-plakat, vinner av grafikk-kategorien. (Bilde: Shepard Fairey)
NOMINERT: Think City var nominert i transport-kategorien, men nådde ikke opp - og ble slått av en kabelbane. (Bilde: Think)

Designseier til Operahuset

Det ble i dag offentliggjort at Operahuset og Snøhetta er vinneren av arkitekturkategorien til British Insurance Designs of the Year.

Nyskapende og fremtidsrettet

De konkurrerte mot 12 andre prosjekter fra hele verden, og ble vurdert som det mest nyskapende, interessante og fremtidsrettede arkitekturprosjektet som er ferdigstilt i år.

Se konkurrentene her: Operaen i designkamp

Men det er syv kategorier under British Insurance Designs of the Year, og nå som kategorivinnerne er annonsert, skal disse konkurrere mot hverandre om en ny tittel: Årets design - uavhengig av kategori.

Hard konkurranse

Operahuset skal derfor konkurrere mot disse om hovedprisen, Design of the Year, som deles ut 18. mars:

  • Fashion: Det italienske motemagasinet Vogue, for deres "Black Issue".
  • Furniture: Stolen Plank fra MYTO Chair.
  • Graphics: Den mest kjente Barack Obama-plakaten fra den amerikanske valgkampen, laget av Shepard Fairey.
  • Interactive: Make Magazine, et gjør-det-selv teknologimagasin.
  • Product: Magno Wooden Radio, designet av Singgih S. Kartono.
  • Transport: Line-J, en kabelbane i byen Medellin i Colombia.

Gikk ikke for Think

Think City var nominert til prisen i transport-kategorien, men nådde ikke opp i konkurranse mot alt fra rullestoler og kajakker til motorsykler og ladestasjoner.

Vinneren i transportkategorien ble franske Poma, som har designet en kabelbane for storbytransport.